Binnenvaart kampt met traag Rotterdam
De binnenvaartsector heeft zwaar te lijden onder de trage afhandeling in de haven van Rotterdam.
Vertragingen van soms wel drie dagen hebben de binnenvaart al vele honderdduizenden euro’s schade gekost. Kleinere vervoerders dreigen zelfs failliet te gaan. Dat zei M. van Helvoirt, secretaris van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB), dinsdag.
De afgelopen maanden is de haven van Rotterdam overspoeld met containers. Wegens vertragingen elders kiezen zeeschepen steeds vaker voor Rotterdam. Gevolg is dat overslagbedrijven als ECT nauwelijks extra vracht aankunnen, waardoor de binnenvaart moet wachten. De stuwadoors handelen eerst de zeevracht af, omdat de zeerederijen hun directe opdrachtgevers zijn, aldus Van Helvoirt.
De vertragingen lopen soms op tot drie dagen. De overslagbedrijven hebben volgens de CBRB-secretaris niet voldoende capaciteit om problemen op te vangen.
Vooral kleine bedrijven in de binnenvaart in de Benelux lijden hieronder. Ze kunnen door de vertragingen in de Rotterdamse haven de concurrentie met het wegverkeer nauwelijks meer aan, stelt Van Helvoirt. Steeds meer klanten kiezen door de problemen in de haven voor vrachtwagens in plaats van schepen. „Een aantal binnenvaartbedrijven staat op het punt om te vallen.”
Het CBRB wil de vele honderdduizenden euro’s schade die de binnenvaartsector heeft geleden, verhalen. De organisatie denkt daarbij aan het indienen van een claim bij de overslagbedrijven en de zeerederijen. Van Helvoirt wil hierover in dit stadium geen nadere details geven.
ECT werkt volgens het CBRB hard aan een oplossing voor het probleem. Het bedrijf heeft miljoenen euro’s geïnvesteerd in nieuwe kranen en extra personeel. Het duurt echter nog maanden voordat de problemen in de haven zijn weggewerkt, zei Van Helvoirt.