„Gevolgen OPEC-top aan de pomp onduidelijk”
De beslissingen op de aanstaande OPEC-top zijn lastig te voorspellen, dus het is nog de vraag wat Nederlandse automobilisten aan de benzinepomp mogen verwachten. Laat het oliekartel een ruimere productie toe, dan zal er niet veel veranderen. Bij handhaving van de productiegrenzen stijgt de literprijs aan de pomp met enkele centen, zegt marktdeskundige Paul van Selms van UnitedConsumers.
De OPEC en Rusland beperken hun dagelijkse olieproductie op dit moment tot circa 32 miljoen vaten per dag om de prijzen hoog te houden. Daardoor zijn ook de brandstofprijzen omhoog gegaan. Op dit moment kost een liter Euro 95-benzine aan de snelweg zo’n 1,75 euro, tegen een kleine 1,55 euro in juni vorig jaar. Wereldwijd werden in mei 98,7 miljoen vaten per dag opgepompt.
Saudi-Arabië en Rusland zijn grote voorstanders van een hogere olieproductie. Kartelleden Iran, Irak en Venezuela spraken zich eerder tegen een verhoging uit. Naar verluidt werkt de OPEC in de aanloop naar de bijeenkomst vrijdag in Wenen aan een compromis om die landen over de streep te trekken, waarbij wordt gesproken van een verhoging van 300.000 tot 600.000 vaten per dag.
Nederlandse automobilisten moeten er overigens niet gek van opkijken als de prijzen op de lange termijn blijven stijgen, stelt Van Selms. De gemakkelijk te exploiteren oliebronnen raken langzaamaan op en de zoektocht naar nieuwe reserves kost geld. Om dat te bekostigen zijn hogere inkomsten voor olieproducerende landen en bedrijven noodzakelijk. „Wat de OPEC ook beslist, een hogere prijs in de toekomst is reëler dan een lagere”, aldus Van Selms.