Verlegenheid in samenwerking tussen kerk en school
Een goede samenwerking tussen kerk en school is een mooi ideaal. Op dit moment is er op veel plaatsen echter sprake van verlegenheid. Met de netwerkdag Kerk & School wil de Protestantse Kerk in Nederland een aanzet bieden tot verandering.
Bij het Landelijk Dienstencentrum van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zijn in de afgelopen tijd meerdere banen verloren gegaan. Toch kwam er op het gebied van onderwijs een functie bij. Sinds vorig jaar is Corina Nagel-Herweijer werkzaam als verbindend specialist Kerk en School.
„Het onderwijs raakte in de PKN een beetje buiten beeld”, vertelt Nagel. „Kerk en school waren twee gescheiden werelden die weinig onderling contact hadden. Ik ben gaan kijken wat er kan verbeteren in de relatie.”
Volgens de specialist bestaat er binnen het protestants-christelijk onderwijs met een open toelatingsbeleid grote verlegenheid over de identiteit. „Op veel scholen lukt het niet om het gesprek verder te krijgen dan het normen-en-waardenniveau. Schoolleiders weten vaak niet hoe ze een verdiepingsslag vorm moeten geven. Op een aantal scholen loopt nu een project waarbij de kerk helpt om het gesprek op gang te brengen.”
Nagel begrijpt de moeilijkheid wel. „Een deel van de ouders en het schoolteam heeft soms weinig banden met het christelijk geloof. Daarom denk ik na over training van het schoolteam door lokale kerkelijke professionals. Predikanten en kerkelijk werkers kunnen het team scholen in essentiële christelijke begrippen. Wij gaan daarvoor ondersteunend materiaal aanreiken.”
Volgens de verbindend specialist is het moment nu gunstig. „Vijftien jaar geleden waren de scholen er nog niet aan toe om de hulp van de kerk in te roepen. De kerken op hun beurt meenden toen dat ze op dat gebied geen verantwoordelijkheid hadden.”
Westbroek
Nagel heeft onder andere contacten met scholen in Friesland, Rotterdam en Pijnacker. Ook spreekt ze met Marin van Duuren, schoolleider van de School met de Bijbel ”’t Kompas” in het Utrechtse dorp Westbroek. Hij heeft een goede relatie met de kerken in het dorp.
Van Duuren: „Er gebeurt al het een en ander. Op bid- en dankdagen gaan de schoolkinderen beurtelings naar de hervormde en de gereformeerde kerk van ons dorp voor een kerk- en schooldienst. Aan de jeugdouderlingen van beide kerken heb ik gevraagd of er ook een zondagse kerk- en schooldienst kan komen. Verder zou ik graag zien dat de liederen die de kinderen op school leren, gezongen worden in de kerk. Ik verwacht dat het goed komt.”
Baarn
De kinderen van ds. M. van Dam van de Calvijnkerk in Baarn gaan naar de Gaspard de Colignyschool in zijn woonplaats, ondanks dat hij zich zorgen maakt over het christelijke karakter van de school. Hij heeft op een „opbouwende manier” contact gezocht met de school. Hij leidde er een workshop over de christelijke identiteit van de school. „Ik hoop dat er bij de ouders een proces van bewustwording op gang gekomen is.”
De school betrok hem ook bij het kiezen van een nieuwe Bijbelmethode. „De school heeft tot mijn blijdschap gekozen voor een methode met meer aandacht voor de Bijbelse geschiedenissen. Ik zou graag eens met het team willen doorpraten over de invulling van de lessen.” Op de agenda staat ook nog een kerk- en schooldienst in de Calvijnkerk, iets wat tot nu toe niet gebeurd is. „Zo’n dienst kan kinderen aan de rand van de kerk of erbuiten een ander beeld geven van de kerk. Op die manier een bijdrage leveren aan christelijk onderwijs past voor mij bij de missionaire roeping van onze gemeente.”
Netwerkdag Kerk & School
Zaterdag vindt de eerste Netwerkdag Kerk & School plaats in het Johannes Fontanus College te Barneveld. De PKN organiseert de bijeenkomst over samenwerking tussen kerk en school. De dag is bedoeld voor predikanten, pioniersteams, kerkelijk werkers, jeugdwerkers en gemeenteleden.
In het morgenprogramma gaat het over de uitdagingen van de school bij het vormgeven van de christelijke identiteit. ’s Middags geven workshops inzicht in de manier waarop kerken hierbij kunnen aansluiten.