Recensie: Israël-cd Arjan Breukhoven
De prachtige Martinikerk in het Friese Bolsward vormt het decor voor de orgel-, vleugel- en blaasorgelklanken op de cd ”Songs from Israël” van Arjan Breukhoven. De Rotterdamse musicus bespeelt alle drie de instrumenten, die soms solo en soms tegelijk klinken, waarbij de opnames later in elkaar zijn geschoven.
Het gespeelde repertoire bestaat, op het thema uit de film ”Schindler’s List” na, uit bekende en minder bekende geestelijke liederen rond het thema ”Israël”.
Om positief te beginnen: Breukhoven is een musicus die volstrekt zijn eigen gang gaat en zich niets gelegen laat liggen aan conventies. Bovendien is hij gezegend met een enorm goede speeltechniek.
Op deze cd lijkt hij een musicus met meerdere gezichten. In zijn tegenstemmen op de vleugel mis ik nuance en daarmee expressie. De ‘kippenvelmomentjes’ komen bij mij niet. Daarentegen is het spel van Breukhoven op het blaasorgel uitermate expressief. Dit is ook bij de zachte, rustige orgelgedeelten het geval. Wanneer het orgel ‘los wordt getrokken’, zoals in de fantasie over ”Zie ons wachten aan de stromen”, het nummer waarmee de cd afsluit, vind ik de opzet te simpel en mis ik de beheersing.
Al met al is bij mij, na meerdere malen beluisteren, een wisselend beeld ontstaan van een cd die zeker de moeite waard is, maar die ook onderdelen bevat die me niets doen of mij juist tegen de haren in strijken.
In het cd-booklet, dat bestaat uit standaardinformatie en een korte column, wordt voor meer informatie verwezen naar de website van de musicus. Daar kon ik echter verder geen informatie vinden.
Songs from Israël – Arjan Breukhoven; STH Records (1418042); € 14,90; bestellen: www.arjanbreukhoven.nl