Overheid houdt voorlopig meerderheidsbelang in Schiphol
De Staat stoot een belangrijk deel van zijn aandelen in luchthaven Schiphol af, maar houdt samen met de gemeenten Amsterdam en Rotterdam voorlopig wel een meerderheidsbelang van 51 procent in het vliegveld. Dat zei minister Zalm van Financiën vrijdag na afloop van de ministerraad.
Het Rijk heeft nu een belang van 75,8 procent in Schiphol, de rest van Amsterdam en Rotterdam. De opbrengst van de verkoop wil Zalm gebruiken om de aanleg van wegen en spoorwegen te betalen. Schiphol krijgt volgens de VVD–bewindsman dit jaar geen beursnotering, maar dat gebeurt nog wel voor 2007. Een financieel adviseur stelt eerst een onderzoek in naar de transactie.
Een beursnotering is volgens het kabinet noodzakelijk om de concurrentie met andere luchthavens aan te kunnen. Belangrijke concurrenten in Frankfurt en Londen zijn al geprivatiseerd. Schiphol krijgt meer ruimte om geld via bijvoorbeeld een aandelenuitgifte binnen te halen. Daarmee kan de onderneming investeringen in het binnen– en buitenland doen.
De overheid zal scherp toezicht houden op de capaciteit, het investeringsbeleid en de financiën van Schiphol. Het toezicht wordt alleen maar beter als het Rijk een deel van zijn belang afstoot, aldus het kabinet. De grond van Schiphol komt in handen van de Staat. De luchthaven krijgt het recht de grond te exploiteren.
De VVD, die zich beroept op het regeerakkoord, is voorstander van een (gedeeltelijke) verkoop van de aandelen. Vooral de CDA–bewindslieden hadden bedenkingen over een snelle privatisering wegens de risico’s voor de werkgelegenheid en het milieu.
Schiphol–directeur Cerfontaine wil niets liever dan een snelle privatisering en een beursgang om de expansie van de luchthaven in het buitenland te kunnen financieren. Al sinds 1995 wordt er gesproken over de verzelfstandiging van Schiphol.