Consumentenbond klaagt over boeterentes Aegon
Aegon legt regels voor het berekenen van boeterente bij het oversluiten van hypotheken volgens de Consumentenbond structureel uit in het nadeel van de klant. De organisatie heeft Aegon verzocht om zijn beleid aan te passen. Ook heeft de Consumentenbond aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gevraagd om naar de handelswijze van het financiële concern te kijken.
De toezichthouder kwam vorig jaar met richtlijnen over hoeveel boeterente hypotheekverstrekkers mogen rekenen. Consumenten die na 14 juli 2016 te veel boeterente betaalden, moesten bovendien worden gecompenseerd. De meeste banken volgen die regels redelijk, stelt de Consumentenbond. Alleen Aegon zou op meerdere punten afwijken, ten koste van de klant.
„Zo compenseert Aegon alleen klanten die hun hypotheek oversloten naar een ándere geldverstrekker”, zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée. „Consumenten die binnen het concern overstapten krijgen geen cent. Aegon maakt hier gebruik van een maas in de wet.”