Binnenland

GroenLinks: Autoheffing 9,5 eurocent

GroenLinks wil een grote variatie in kilometerheffing. Een automobilist die tijdens het spitsuur in de Randstad met een relatief vervuilende auto naar zijn werk gaat terwijl hij voor het openbaar vervoer had kunnen kiezen, moet 9,5 eurocent per kilometer gaan betalen.

Redactie politiek
4 March 2002 12:05Gewijzigd op 13 November 2020 23:26

Op het platteland moeten automobilisten 3,5 eurocent per gereden kilometer op tafel leggen. Dat staat in het plan ”Een rechtvaardige kilometerheffing”, dat GroenLinks-lijsttrekker Rosenmöller zondag in Arnhem presenteerde.

Het kabinet wil voor het gehele land een kilometerheffing van ongeveer 3,5 eurocent invoeren. De Kamer is verdeeld over dit plan. PvdA en D66 zijn voor, de VVD heeft veel twijfels en het CDA is tegen.

Volgens Rosenmöller kan de benzineaccijns fors omlaag en kan de houderschapsbelasting verdwijnen als de kilometerheffing komt. De BPM, de belasting die wordt betaald bij de aanschaf van een auto, moet in de visie van GroenLinks blijven, omdat het produceren van een auto ook belastend is voor het milieu.

Gehandicapten en mindervaliden die aangewezen zijn op de auto hoeven van GroenLinks geen of minder kilometerheffing te betalen.

Uit een rekenvoorbeeld in het plan blijkt dat een automobilist met een middenklasser die vanuit Almere naar zijn werk in Amsterdam reist, per jaar ruim 2100 euro duurder uit is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer