Aandeel nieuwe dieselauto’s daalt
Het aandeel van dieselauto’s onder de nieuw verkochte auto’s in Nederland is vorig jaar afgenomen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit verkoopcijfers van brancheorganisatie Bovag.
Het imago van diesels kreeg eind 2015 een knauw door de affaire rond gesjoemel door Volkswagen met uitstoottesten. De Duitse fabrikant wilde zijn auto’s schoner laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Veranderde bijtellingsregels speelden in Nederland in dezelfde periode overigens een nog grotere rol, aldus de Bovag.
In 2017 werden ongeveer 72.300 personenauto’s met een dieseltank verkocht. Dat zijn er iets minder dan een jaar eerder, maar het totaal aantal verkochte auto’s nam wel toe. Daardoor zakte het aandeel van diesels onder nieuwe auto’s van 18,9 naar 17,6 procent.
Van het totale wagenpark reed vorig jaar 16,2 procent op diesel. Dat heeft ermee te maken dat dieselwagens de laatste jaren vooral worden gebruikt als bedrijfswagens. Veel leasewagens verdwijnen als ze wat meer kilometers op de teller hebben naar het buitenland. Daar is meer vraag naar gebruikte diesels dan in Nederland.
In heel Europa was vorig jaar een kleine 48 procent van de auto’s een diesel, maar ook over de grens daalde de populariteit. Volgens marktonderzoeker Jato Dynamics werden in 2017 bijna 8 procent minder diesels geregistreerd.
Uit onderzoek van I&O Research heeft uitgevoerd in opdracht van Milieudefensie blijkt dat veel inwoners van grote steden willen dat hun gemeente meer doet tegen vervuilende auto’s. Van de ondervraagden is 72 procent voor het weren van vervuilende auto’s uit de binnenstad. Daarbij werd overigens niet specifiek gekeken naar diesels. Ook auto’s met een benzinemotor, met name oudere modellen, stoten CO2 en andere broeikasgassen uit.
Winkeliers lieten juist weten te vrezen voor anti-autobeleid. De binnenstad en winkelgebieden zouden daardoor slechter bereikbaar worden, waarschuwde Detailhandel Nederland. Dat politieke partijen in hun verkiezingsprogramma’s aansturen op een autoluwe binnenstad vindt voorzitter Guido van Woerkom een slechte zaak.