„Sms-en moet bij abonnement ook goedkoper”
Het versturen van een sms-bericht moet ook goedkoper worden voor mensen die een abonnement hebben met hun mobiele telefoon.
Dat heeft de Consumentenbond woensdag laten weten. De afgelopen dagen zijn de kosten voor korte tekstberichten flink omlaaggegaan voor mensen met een prepaid-kaart (zonder abonnement).
De Consumentenbond stuurt alle aanbieders van mobiele telefonie een brief met het verzoek de tarieven te verlagen. Mochten de telecombedrijven daaraan geen gehoor geven, dan schakelt de bond de telecomwaakhond Opta in. Ook wordt de kwestie dan aangekaart bij de mededingingsautoriteit NMa. „We hopen echter dat het niet zover hoeft te komen. De toezichthouders gebruiken we als stok achter de deur”, aldus woensdag een woordvoerster van de Consumentenbond.
De telecombedrijven bieden abonnementhouders op dit moment wel korting aan op sms-pakketten, waardoor berichten goedkoper worden. Klanten kunnen dan bijvoorbeeld per maand veertig berichten inkopen. Hoe meer berichten worden ingekocht, des te goedkoper het wordt.
De prijzenslag in sms’jes concentreert zich op dit moment alleen nog op de prepaid-markt. Zowel markleider KPN als Telfort liet weten de kosten voor het populaire tekstbericht fors te verlagen naar respectievelijk 9 en 8 cent.
De kosten voor een sms bij abonnementen ligt nu nog veel hoger, zo rond de 21 cent. Dat is een van de hoogste niveaus in Europa, aldus de bond. Het Europese gemiddelde is 15 cent per verzonden bericht. De kostprijs voor een sms-bericht is volgens de Consumentenbond slechts 2 of 3 cent.