Economie

„Consument bepaalt succes energiemarkt”

Het slagen van de liberalisering van de energiemarkt staat of valt met de houding van de consument. Die moet zich kritisch opstellen als per 1 juli een keuze uit verschillende leveranciers mogelijk is.

Redactie economie
17 June 2004 11:26Gewijzigd op 14 November 2020 01:20

Dat zei directeur G. J. L. Zijl van de Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) vanmorgen tijdens de presentatie van het jaarverslag van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De DTe is een aparte afdeling binnen de NMa.

Volgens Zijl legt een kritische consument de aanbiedingen van verschillende producenten naast elkaar en kiest voor het aanbod dat het beste bij zijn situatie past. „De een kiest voor een lager tarief, de ander voor optimale service. Wij zien er dan op toe dat consumenten die willen overstappen correct worden behandeld.”

De DTe krijgt voor het toezicht per 1 juli meer bevoegdheden. Zo bepaalt de energiewaakhond een maximale prijs die aanbieders in rekening mogen brengen. Deze schaduwprijs volgt weliswaar de ontwikkelingen van de markt, maar beschermt afnemers tegen onredelijke tarieven.

De kritische houding van een consument is in alle sectoren van belang, aldus directeur-generaal P. Kalbfleisch van de NMa. „Hij kiest voor de zorgaanbieder met de beste prijs-kwaliteitverhouding, hij koopt zijn boodschappen in de winkel van zijn keuze, hij tankt bij de pomp met de laagste prijs.”

In het afgelopen jaar onderzocht de kartelwaakhond de sectoren bouw, gezondheidszorg en energie. Consumenten profiteerden van de ingreep in de telefoniesector: de aanbieders van mobiele telefonie verlaagden de afhandelingstarieven van vaste naar mobiele telefonie. In de bouwsector constateerde de NMa een daling van prijzen bij aanbestedingen. Dit jaar neemt de toezichthouder ook de vrije beroepen onder de loep.

De NMa maakte in 2003 zestien keer rapport op bij een vermoeden van overtreding van de Mededingingswet. Bij veertien zaken leidde onderzoek tot boetes met een totaalbedrag van 135 miljoen euro. Vorig jaar lagen deze getallen nog beduidend lager: negen rapporten en zes boetes.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer