Kosten vertragingen spoor kosten half miljard
Vertragingen en verstoringen op het spoor hebben de samenleving vorig jaar minimaal 400 tot 500 miljoen euro gekost. Een jaar eerder lag dat bedrag nog op zeker 145 miljoen euro. Dat staat in een onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het grote verschil tussen beide jaren is volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) wel te verklaren. Over 2015 ging het nog om een eerste schatting. Voor 2016 heeft het instituut een veel completer beeld, bijvoorbeeld van de kosten van onzekerheid bij reizigers.
Volgens het KIM is vooral de treinreiziger financieel de dupe. Zo kostten vertragingen met NS-treinen de reiziger zeker 140 miljoen euro. De onzekerheid of treinen wel op tijd rijden, kostte de reiziger naar schatting tussen de 169 en 227 miljoen euro. Voor verladers en goederenvervoerders zijn de vertragingen op het spoor iets minder zuur, maar leveren die toch nog altijd kosten op ter hoogte van 42 miljoen.
Het KIM berekent ook al jaren de maatschappelijke kosten van files op de weg. Die kostten de samenleving vorig jaar tussen de 2,8 en 3,7 miljard euro. Een vergelijking tussen weg en spoor is niet te maken. Veel meer mensen en goederen gaan over de weg en de berekening van de vertraging en opbouw van de kosten zijn anders.