Spectaculaire operatie spoorbrug begonnen
In Utrecht is een bijzonder transport op gang gekomen. Een nieuwe, stalen spoorbrug wordt de komende dagen met de grootst mogelijke precisie over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen twee bestaande bruggen geschoven.
Vrijdag legt de brug de eerste meters af via een speciaal voor de operatie aangelegde weg van puin en zand. Zaterdag ‘rijdt’ hij verder over de openbare weg richting het water. Zondagmiddag moet de 3000 ton wegende boogbrug op zijn plek liggen.
Het duurt tot april 2018 totdat de eerste trein deze kan gebruiken. De spectaculaire operatie is het sluitstuk van een reeks ingrijpende veranderingen aan het spoornetwerk in en rond Utrecht. Door al deze ingrepen heeft ProRail de stad klaargestoomd voor de verwachte groei naar 100 miljoen reizigers per jaar.
Het plaatsen levert misschien geen slapeloze nachten op, spannend is het wel. Als het gevaarte op zijn plek ligt, zit er 20 centimeter ruimte tussen de nieuwe en bestaande spoorbrug. Aan de andere kant bevindt zich op korte afstand de oeververbinding voor het overige verkeer.
Maandenlang is door ingenieursbureau Movares gepuzzeld hoe je een brug op deze lastige plek krijgt. Ook heeft de plek invloed op het ontwerp. „Straks ligt er een mooi ensemble van drie stalen bruggen, zorgvuldig gecomponeerd”, zegt architect Paul van der Ree van studioSK.
ProRail verwacht dit weekeinde veel kijkers.