Binnenland

„NS schadevergoeding laten betalen”

Alleen het terugbetalen van (een deel van) de prijs van het treinkaartje bij vertragingen is niet genoeg. De Nederlandse Spoorwegen zouden ook schadevergoeding moeten betalen als de treinen niet volgens schema rijden.

Van onze binnenlandredactie
2 November 2001 22:57Gewijzigd op 13 November 2020 23:15

De consumentenorganisaties ANWB, Rover en Consumentenbond vinden dat in dergelijke gevallen ook bijvoorbeeld de kosten voor een taxi of in het uiterste geval een hotelovernachting structureel zouden moeten worden vergoed. Gisteren stapten de drie organisaties uit het regulier overleg dat ze hebben met bedrijven in het openbaar vervoer.

De Tweede Kamer behandelt begin december een wetsvoorstel dat de Spoorwegen aansprakelijk kan stellen voor vertragingen en het uitvallen van treinen. De consumentenorganisaties vinden dit voorstel echter niet ver genoeg gaan, zeiden ze gisteren. Overigens vergoedt de NS via de afdeling Klantenservice al veel gevallen van schade die verder reiken dan de prijs van het treinkaartje.

ANWB, Consumentenbond en Rover zijn niet alleen slecht te spreken over de NS. Ook busmaatschappijen zouden ze op dezelfde manier willen aanspreken. Openbaarvervoerders houden zichzelf niet verantwoordelijk voor de schade door vertragingen.

De politiek zou dan ook de overige openbaarvervoerbedrijven steviger moeten aanpakken, aldus de organisaties. „De vervoerders hebben zelf invloed op hun prestaties", voeren zij aan. „Terwijl de consument daarop uiteraard geen enkele invloed heeft, maar wel als enige de dupe is van de vertragingen."

Bij de Nederlandse Spoorwegen krijgen klanten sinds half februari van dit jaar (een deel van) hun geld terug, al naar gelang de vertragingen lang of kort duren. Per week maken gemiddeld 10.000 mensen gebruik van deze regeling “Geld terug bij vertraging”.

Een complicatie bij de huidige benadering van de consumentenorganisaties is dat gemiddeld de helft van de verstoringen op het spoorwegnet buiten verantwoordelijkheid van de NS valt. Sein-, wissel-, en stroomstoringen bijvoorbeeld komen op het conto van Railinfrabeheer, de organisatie die namens de minister van Verkeer de railinfrastructuur beheert en onderhoudt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer