Stremming door megaoperatie nieuwe spoorbrug
Wie volgend weekend met de trein tussen Utrecht en Den Haag of Rotterdam reist, moet rekening houden met extra reistijd. ProRail en de betrokken bedrijven zoals BAM Infra maken zich op voor een bijzondere operatie: het plaatsen van een nieuwe spoorbrug tussen twee bestaande bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht.
Met de grootst mogelijke precisie - het gaat om centimeters - wordt de nieuwe stalen boogbrug op zijn plek geschoven. Het treinverkeer ligt daarom vanaf de nacht van vrijdag op zaterdag stil. Reizigers moeten tot Woerden met de bus of kunnen omreizen. De spectaculaire operatie is het sluitstuk van een reeks ingrijpende veranderingen aan het spoornetwerk in en rond Utrecht. Door al deze ingrepen is het knooppunt klaargestoomd voor de verwachte groei naar jaarlijks 100 miljoen passagiers.
Bovendien is het spoor door de maatregelen minder storingsgevoelig. Een probleem in Utrecht heeft effect op de treinenloop in de rest van het land. „Het plaatsen van de brug is hét sluitstuk”, aldus de projectmanager Judith Nijeboer van ProRail. De nieuwe brug is nodig omdat het spoortracé in de richting van Den Haag en Rotterdam is verdubbeld van twee naar vier sporen.
Op vrijdag komt de 170 meter lange, 29 meter hoge, 15 meter brede en 3000 ton wegende brug in beweging. Een dag later rijdt hij verder naar de waterkant. Daar maakt hij steunend op een metershoog ponton op zondag de oversteek. Aan sterke staalkabels die aan meerpalen vastzitten, wordt de brug op koers gehouden.
ProRail verwacht veel kijkers op de oevers. De plaatsing is van 17 tot 20 november ook via internet te volgen dankzij diverse webcams.