Geluidswal die reageert op verkeersherrie
Een flinke muur bouwen om verkeersgeluid te weren, is niet afdoende. Wegenbouwers werken steeds meer met wallen die geluid niet terugkaatsen, maar absorberen. En het liefst juist dát geluid aanpakken dat op dat moment passeert.
Een snelweg naast de deur is niet alleen vervelend, maar ook ongezond. Zaken als concentratieproblemen, stress en hoge bloeddruk liggen op de loer.
Een wand als geluidskering lijkt een oplossing, maar is dat slechts ten dele. Het weerkaatste geluid is niet echt verdwenen, maar belandt op een andere plek. Daar komt bij dat geluidsschermen echte windvangers zijn. Dat maakt de constructie duur.
Buizenstelsel
De laatste jaren proberen ingenieurs geluidsgolven steeds meer op een slimme manier tegen te houden. Bijvoorbeeld met een verticaal buizenstelsel van ongelijke dikte en hoogte. De geluidsgolven die er tegenaan botsen, zullen niet simpelweg weerkaatsen, maar uiteenrafelen en daardoor enigszins uitdoven.
Wie wel eens over de A2 bij Eindhoven rijdt, weet dat daar al een paar jaar zo’n kilometerslange buizenrij staat. Een knap staaltje werk, want de ontwerpers hebben rekening gehouden met veelvoorkomende geluidsfrequenties naast de snelweg. De afstand tussen de buizen komt overeen met de grootte van de geluidsgolven van gemiddeld snelwegverkeer, zodat juist deze golven worden uitgedoofd.
Laagfrequent
Voortbordurend op deze vinding hebben technici van de universiteit van Michigan een buizenkering ontworpen die de herrie nog beter tegenhoudt. Verkeersgeluid verschilt in de loop van de dag nogal in frequentie. Van de laagfrequente bromtonen van een rij vrachtauto’s in de spits, tot het hogere geluid van auto’s die ’s nachts op hoge snelheid passeren.
In het ontwerp staan de kunststof buizen die als geluidsscherm dienen op een aluminium plaat. Deze ondergrond bevat zigzaggende vouwlijnen, waarmee hij is ingedeeld in parallellogrammen. Die scheve vierkanten zijn een basisstructuur uit de Japanse vouwkunst origami. In één vloeiende beweging is de hele vlakke ondergrond in een structuur van bergen en dalen te duwen. Daardoor neemt de onderlinge afstand tussen de buizen af en is het scherm ineens geschikt om geluid van een heel andere golflengte tegen te houden.
Praktijk
Tijdens tests toonden de onderzoekers, die hun bevindingen afgelopen maand publiceerden in een wetenschappelijk tijdschrift, aan dat een geluidsreductie van 10 decibel mogelijk is. Dat betekent in de praktijk dat het geluid van een snelweg drie keer minder ver draagt.
Om dit systeem in de praktijk toe te passen, moeten de bedenkers nog wel wat hobbels nemen. Neem alleen al de aansturing van het systeem. Ze stellen voor om een geluidsmeter naast de snelweg zijn bevindingen direct te laten delen met het geluidsscherm, zodat dit in een handomdraai kan reageren op de veranderende omstandigheden.
Goedkoop
De onderzoekers verwachten dat hun systeem niet extra duur hoeft te zijn. De lichte buizen vangen weinig wind. Dat maakt de constructie relatief goedkoop.