Isolatie: geen rommel, wel rendement én warme voeten
Nee, het isoleren van een spouwmuur kost geen drie dagen werk en levert ook geen rommel op. Huiseigenaren konden het vrijdag met eigen ogen zien, tijdens de dag van de isolatie.
Initiator van deze dag is de Venin, de Vereniging van Erkende Na-Isolatiebedrijven in Nederland. Het primaire doel is uiteraard helder: bedrijven in de isolatiewereld promoten. Een ”dag van” is immers zo uitgeroepen. Toch steunt voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal dit initiatief, zegt woordvoerster Marlon Mintjes.
Waarom is het belangrijk dat isolatie onder de aandacht komt?
„Er heersen nogal wat misvattingen rond isolatie. Veel mensen denken dat ze drie dagen hun huis uit moeten als ze de spouwmuur of vloer willen isoleren. Of dat ze dagen in de rommel zitten. Dat is niet het geval. Daarom steunen we deze dag, omdat het consumenten de gelegenheid geeft met eigen ogen te zien dat bijvoorbeeld spouwmuurisolatie met een halve dag gedaan is.”
Veel huiseigenaren hikken aan tegen de hoge kosten.
„Dat is begrijpelijk, maar het wordt financieel aantrekkelijk als je gaat denken in rendement. Een spouwmuurisolatie levert op de gasrekening een jaarlijkse besparing op van 550 euro voor een gemiddelde eengezinswoning. Als je dat doorrekent, kom je uit op een rendement van 11 procent. Je kunt die 2100 euro die zo’n ingreep kost ook op je spaarrekening laten staan, maar met de huidige rente is dat zeker niet de beste optie. Dus zeggen wij: Stop dat in je huis. Dat is niet alleen beter voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.”
Welke vormen van isolatie zijn zoal mogelijk?
„De meest voor de hand liggende zijn spouwmuur- en vloerisolatie. Die zijn ook het best betaalbaar. Denk ook aan het plaatsen van hoogwaardig glas en het isoleren van het dak. Deze twee zijn overigens in de meeste gevallen al gedaan. De grootste winst is te halen bij spouwmuren en vloeren.”
Is zo’n ”dag van de isolatie” niet gewoon een pr-stunt voor bedrijven?
„Natuurlijk is het ter promotie van isolatiebedrijven, maar dat vinden wij niet erg. Daarnaast: de Venin is een branchevereniging voor gecertificeerde bedrijven. Huiseigenaren die gaan isoleren, doen er goed aan om dit door vakmensen te laten doen. In die zin is het goed dat dit initiatief juist vanuit de branchevereniging komt.”
Hoe verklaart u de toenemende belangstelling voor duurzaam wonen?
„Het is lastig om dat aan één of twee oorzaken toe te schrijven. Duurzaamheid is veel in de media en de overheid lanceert regelmatig campagnes rond dit onderwerp. Zo staat begin volgend jaar de campagne ”Energie besparen doe je nu” op het programma. Ook wij merken de toenemende aandacht. Wekelijks zijn er zo’n 9000 mensen op onze site te vinden die specifiek naar informatie zoeken over isolatie.”
Mensen kijken dus verder dan alleen naar zonnepanelen?
„We zien wel dat consumenten vaak beginnen met het aanleggen van zonnepanelen. Die zijn immers steeds goedkoper geworden. Als huiseigenaren die stap eenmaal genomen hebben, zie je vaak dat ze meer willen. Als je eenmaal op de duurzame trein stapt, ga je meestal verder dan je in eerste instantie van plan was. Daarnaast wordt je huis ook meer waard als er een beter energielabel aanhangt.”
Deze week bleek uit Noors onderzoek dat dit niet zo is.
„Wij baseren ons op een onderzoek van TIAS VastgoedLAB. Daaruit blijkt dat gunstig gelabelde doorsneewoningen dit jaar 6000 euro meer opbrachten. Terwijl een ongunstig G-label de verkoopprijs met ruim 12.000 euro drukt. Het is ook wel logisch: een groen label betekent dat je geen investeringen hoeft te doen op dat vlak. En zo’n huis is ook comfortabeler: je kunt op blote voeten door de kamer lopen.”