ING vaart door, ondanks de storm
Ook ING kampt met economische tegenwind. Toch steeg het bedrijfsresultaat in 2001 met 6 procent, van 4,01 naar 4,25 miljard euro. „Het schip vaart door, ondanks de storm”, zei topman Kist. Het was donderdag voor de elfde keer op rij dat de bank-verzekeraar een stijging van de winst liet zien.
In totaal bedroeg de nettowinst over het afgelopen jaar 4,58 miljard euro. Dat betekent een daling van 62 procent in vergelijking met de 11,98 miljard van het jaar daarvoor. Kist relativeerde deze vergelijking door te wijzen op het uitdunnen in 2000 van de aandelenportefeuille. Met de miljardenopbrengst financierde ING de overname van Aetnea, een Amerikaanse verzekeraar.
De winst van ING komt voornamelijk voor rekening van de verzekeringsactiviteiten. Deze zijn momenteel goed voor tweederde van de omzet. De stijging van 20 procent die het concern hier boekte, was voldoende om de achteruitgang van 13 procent in de nettowinst bij de bancaire activiteiten te compenseren. Daarbij aangetekend dat de claims in verband met de aanslagen van 11 september (pensioenen, geen gebouwen) 600 miljoen euro bedragen.
„In 2002 zullen we absolute prioriteit geven aan verbetering van de resultaten. Nog meer zal accent worden gelegd op projecten die erop zijn gericht de efficiency te vergroten en daardoor het kostenniveau te verlagen”, zei Kist. Nu is de inkomensgroei bij ING al sterker dan de groei van de kosten. Maar de zogeheten efficiencyratio, die momenteel 72 procent bedraagt, moet met minimaal 2 procentpunten omlaag. Vorig jaar moesten 2300 werknemers het veld ruimen.
Afgelopen jaren pakte ING flink uit met overnames. Zo werd in de Verenigde Staten naast ReliaStar ook Aetna Financial Services ingelijfd. Daarnaast deed ING vorig jaar onder meer aankopen in Duitsland (DiBa) en in Mexico (SCA). Komende tijd staat in het teken van de integratie van de nieuwe onderdelen in de bedrijfsstructuur. Zo komt er één salarissysteem voor de verschillende onderdelen, en verdwijnen de afzonderlijke computercentra.
„We zitten in de consolidatiefase”, aldus Kist. De voorzitter van de raad van bestuur sluit „grote acquisities” komende tijd uit. Verder gaan de onderdelen van ING zich nog nadrukkelijker met het moederbedrijf vereenzelvigen. Sprekend voorbeeld is het Belgische BBL. Ook de namen Postbank en Nationale Nederlanden krijgen gezelschap van het ING-logo.
Veel aandacht besteedde Kist aan ING Direct. Het nieuwe troetelkindje van de financiële gigant behelst een laagdrempelige bancaire formule voor (vooralsnog) eenvoudige spaarproducten. Het concept valt te omschrijven als een soort uitgeklede Postbank. Zowel het aantal klanten (1,75 miljoen) als het beheerde vermogen (17,8 miljard euro) verdubbelden vorig jaar. In deze categorie valt ook de Duitse DiBa (827.000 klanten en een beheerd vermogen van 6,2 miljard euro).
Vorig jaar noteerden de vestigingen in de zeven landen van de internetbank gezamenlijk een verlies van 199 miljoen euro voor belastingen. Ook dit jaar zullen de cijfers nog wel rood zijn, zei Kist gisteren. „In 2003 hopen we break-even te bereiken.” Als pluspunt signaleerde hij dat veel particulieren de beurs even laten voor wat die is, en hun geld weer op de oude, vertrouwde manier wegzetten. ING is van plan het ING Direct-concept rustig uit te bouwen, te beginnen in de VS.
De totale omzet van ING bedroeg vorig jaar 74,2 miljard euro, een stijging van 50 procent. Kist: „De schoorsteen rookt nog.” Het totale beheerd vermogen van ING bedraagt 513 miljard euro. Met een beheerd vermogen van 31 miljard euro is ING Vastgoed overigens de op een na grootste beheerder ter wereld van onroerend goed. In augustus betrekt ING het nieuwe hoofdkwartier, net als het huidige gesitueerd in Amsterdam-Zuid.
Of Kist verwacht in dat kantoor opnieuw goede cijfers te presenteren, durfde hij donderdag, evenals concurrent ABN Amro twee weken geleden, nog niet te zeggen. De ING-topman liet weten „gematigd positief” te zijn gestemd over de economische vooruitzichten, maar daarbij de „nodige voorzichtigheid” in acht te nemen. „We zijn heel goed gepositioneerd voor de toekomst.”