Wetenschap & techniek

Een helikopter vliegen als een drone

Drones bieden vrijwel ongekende mogelijkheden. Vier, zes, acht rotors stuwen het toestel omhoog én vooruit. Wat in het klein kan, kan ook in het groot, zegt Workhorse SureFly. Het Amerikaanse bedrijf bouwt een helikopter met droneaandrijving.

2 November 2017 09:02Gewijzigd op 16 November 2020 11:51
De SureFly. beeld Workhorse
De SureFly. beeld Workhorse

Helikopters kennen al bijna tachtig jaar hetzelfde vertrouwde uiterlijk. Een hoofdrotor voor de lift, een staartrotor voor de besturing, én om te voorkomen dat het toestel rondjes gaat draaien. Het werkt, maar het concept blijft redelijk ingewikkeld.

Het kan ook anders. Simpeler. Eigentijdser, stelt de Amerikaanse motor achter SureFly. Ons ontwerp verandert de helikopterindustrie, aldus de fabrikant uit Loveland, Ohio, ronkend. Een innovatieve heli met droneaandrijving. Prijskaartje: 200.000 dollar (170.000 euro).

Carbonfiber

De SureFly heeft hetzelfde ontwerp als een quadcopter. De acht gemonteerde rotors, twee op elk van de vier rotorarmen, werken onafhankelijk van elkaar. De twee boven elkaar geplaatste carbonfiberrotors aan het uiteinde van elke rotorarm werken contraroterend.

De fabrikant claimt dat het toestel –topsnelheid 115 km/uur– gemakkelijker is te besturen en veiliger vliegt dan een helikopter. De SureFly is vooral bedoeld voor relatief korte afstanden op een hoogte van 4000 feet (1,2 kilometer). Op één tank benzine kan de SureFly een uur vliegen, voldoende om een afstand van ongeveer 70 mijl (110 kilometer) af te leggen. Workhorse richt zich daarmee onder meer op forenzen, hulpdiensten, boeren en militaire toepassingen.

De SureFly heeft twee zitplaatsen, een leeggewicht van bijna 500 kilo en een maximumstartgewicht van 680 kilo. Om het gewicht te beperken maakt de fabrikant gebruik van een kunststof romp versterkt met koolstofvezel. De gebruiker kan één zitplaats van de tweezitter laten vervallen om meer vracht –of volumineuze vracht– mee te kunnen nemen.

Workhorse maakt bij het concept gebruik van technieken afkomstig van verschillende bestaande producten. De rotors en de romp zijn afgekeken van drones. De hybride aandrijving is afkomstig uit bestelbussen en pick-uptrucks van Workhorse.

Noodlanding

De acht rotors worden aangedreven door acht aparte elektromotoren. Een generator met benzinemotor levert de benodigde elektriciteit. De stroom kan echter altijd uitvallen. Een dubbel lithiumaccupakket aan boord –7 kWh elk– moet de elektromotoren nog vijf minuten lang van stroom voorzien. Net voldoende voor een noodlanding voor het geval dat de benzinemotor uitvalt. Verder is er een parachute aan boord.

De Amerikaanse fabrikant houdt rekening met de aanschaf door klanten met een ruime beurs maar met krappe bergruimte. De vier rotorarmen zijn daarom inklapbaar om de SureFly in een gewone garage te kunnen parkeren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer