Luthers betekenis voor 16-jarige studenten in Rotterdam
Hoe breng je de waarde van de Reformatie over aan een 16-jarige Rotterdamse verpleegkundige in opleiding? Of aan een 16-jarige leerling systeembeheerder?
De Rotterdamse locatie van het Hoornbeeck College ging deze uitdaging aan en organiseerde dinsdag een Reformatieherdenking voor alle studenten. Ingrediënten waren een geschiedenisverhaal, een debat, een sociale-mediaquiz en Reformatiegebak.
Existentiële angst
„Hoe durfde Luther het aan?” wierp historicus G. Slootweg als vraag op. „Hij was niet van adel en niet van stand. Hij was dan wel professor, maar dat waren er zo velen. Was hij niet arrogant door het op te nemen tegen de paus en de machtige aartsbisschop? Nee, het was de Heere Die hem kracht en wijsheid gaf.”
De geschiedenisdocent uit Middelharnis trok lijnen vanuit het leven van Maarten Luther door naar de huidige tijd. Zo wees hij op de existentiële angst van Luther voor de dood. „Hij was erg bang voor de pest. Die zag hij als een gesel van God, maar ook als een geschenk van God.” Slootweg vroeg de studenten of ze ook bang zijn voor de dood en de hel.
Tijd van uitersten
De tijd van Luther was er een van uitersten, merkte Slootweg op. „Het was een tijd van angst en levensfelheid. Zijn tijd lijkt op die van ons.” Hij benadrukte dat Luther al het mogelijke deed om zijn zaligheid te verdienen. „Hij ging naar het strengste klooster, liep naar Rome, mishandelde zichzelf en voerde een biecht uit van zes aaneengesloten uren. Maar dit alles hielp niet. Maarten Luther vond de oplossing erin dat de rechtvaardige uit het geloof zal leven. Hij zei hier zelf over: „Elke stap naar Rome, liep ik bij de Heere weg. Elke klap die ik mijzelf gaf, sloeg ik Christus.””
Luther sloeg op 31 oktober 1517 zijn 95 stellingen aan. „Luther deed dat op de dag van Allerheiligen, een feestdag waarin het in de kerk heel druk was. Ook de net uitgevonden boekdrukkunst droeg enorm bij aan de snelle verspreiding van zijn stellingen.”
„Gezondheid”
Onder leiding van Riekelt Pasterkamp discussieerden de Rotterdamse studenten vervolgens over de waarde van de Reformatie voor vandaag en over reformatorisch onderwijs. Daaruit bleek dat vrijwel niemand uit de zaal zou kiezen voor een reformatorische school als hij of zij deze zelf zou moeten bekostigen.
Studente Eline van den Heuvel gaf aan dat ze ook praktisch uitvoering wilde geven aan de Reformatie door eerlijk en belangstellend te zijn. „Overigens wordt dit niet altijd begrepen”, vertelde ze. „Toen ik vanmorgen in de trein tegen mijn buurman „Gezondheid” zei toen hij moest niesen, keek hij me verbaasd aan en nam hij het mij zelfs kwalijk.”
Zijn gerechtigheid
Het debat werd afgesloten met de samenvatting dat de kern van het gedachtegoed van Luther weer te geven is met: „Hij mijn zonden en ik Zijn gerechtigheid.”