Reclame moet biologische landbouw laten groeien
De Europese Commissie wil vaker reclame laten maken voor biologische landbouw. Het publiek moet zo meer van deze producten kopen, wat het milieu en dierenwelzijn ten goede komt.
Dit is het belangrijkste punt in een actieplan voor biologische landbouw, dat de Europese Commissie donderdag heeft voorgesteld aan de ministers van landbouw. Die bespreken het eind juni.
Brussel is bereid de Europa–brede informatiecampagne te betalen. „Europeanen zijn niet goed geïnformeerd over de voordelen van biologische landbouw", vindt de commissie.
Een Europees labeltje moet de producten in heel Europa herkenbaar maken. Het is een rondje met zes graankorreltjes en twaalf EU–sterretjes. Dat komt naast de nationale symbolen voor biologische producten.
„Om zeker te zijn dat de producten echt biologisch zijn, komt er extra controle van de productie", zei een woordvoerder van Europees commissaris Fischler (Landbouw).
Tegelijk moeten gewone boeren meer subsidie krijgen om over te stappen op biolandbouw. Ook universiteiten zouden meer onderzoek en lessen geven in deze vorm van landbouw.
De biologische teelt maakt nu 2 procent uit van de landbouwproductie in Europa.