Ministerie stelt geen harde eisen aan NS
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt in de conceptvervoerconcessie geen harde kwaliteitseisen aan de Nederlandse Spoorwegen.
Volgens het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) geeft het ministerie de NS eerst drie jaar de tijd om het bedrijf op orde te krijgen. Pas daarna komt ze met concrete eisen.
Het Locov, waarin onder meer Rover, de Consumentenbond en de ANWB zitten, reageerde dinsdag op de conceptconcessie die het ministerie aan het spoorbedrijf als uitbater van het hoofdrailnet wil gunnen.
Staatssecretaris Schultz (Verkeer) liet eind maart weten hardere eisen aan de NS te gaan stellen. Zo moeten de treinen beter op tijd rijden, moet de kans op een zitplaats groter worden en moeten de treinen schoner en veiliger zijn.
Volgens het Locov komen deze eisen niet terug in de conceptconcessie. „Er zijn geen concrete percentages te vinden”, zei een woordvoerster van de Consumentenbond. Het wordt aan de NS zelf overgelaten om te bepalen welke prestaties het kan leveren, stelt het Locov.
Volgens een woordvoerder van het ministerie loopt Locov voor de muziek uit. Schultz zal wel degelijk „keiharde eisen” stellen aan de NS, zei hij. Die komen echter te staan in het vervoersplan, dat jaarlijks wordt opgesteld en dezelfde rechtskracht heeft als de concessie.
Het vervoersplan zal in eerste instantie door de NS zelf worden opgesteld. Schultz beoordeelt het plan en ook de consumentenorganisaties mogen er hun zegje over doen.
Het Locov wil dat het ministerie prikkels in de concessie opneemt, die de NS stimuleren de dienstverlening te verbeteren. De consumentenorganisaties wijzen daarbij naar de afspraak die zij vorig jaar met het bedrijf hadden gemaakt over een extra tariefsverhoging. De NS mag de treinkaartjes dit jaar met nog eens 2,075 procent duurder maken omdat 84,4 procent van de treinen de afgelopen twaalf maanden op tijd reed. Binnen een jaar zat de NS op dat niveau, zo bleek maandag.
Volgens het overlegorgaan moet er een verband zijn tussen de kwaliteit van het spoorvervoer en de prijs van het treinkaartje. Dat betekent dus ook dat de prijs omlaag kan als de kwaliteit terugloopt, aldus het Locov.