Miljoeneninvestering in fietsenmerk VanMoof
Het Nederlandse stadsfietsenmerk VanMoof heeft een investering van 4 miljoen euro ontvangen van durfinvesteerder Slingshot. Het geld moet VanMoof helpen om te kunnen voldoen aan de stijgende internationale vraag naar zijn fietsen, waarin ook slimme technologie is verwerkt.
VanMoof is in 2009 opgezet door de Nederlandse broers Taco en Ties Carlier VanMoof. Hun fietsen slaan wereldwijd aan en hebben ook al diverse designprijzen gewonnen. De onderneming verkoopt ze onder meer via een eigen webwinkel. Ook heeft het premium-fietsmerk eigen winkels in Amsterdam, Tokio, Berlijn, Taipei en New York.
Een van de slimme snufjes die in de hippe tweewielers en e-bikes zijn verwerkt betreft een speciaal touchslot. Dat gaat alleen open bij aanraking door de rechtmatige eigenaar van de fiets. Daarnaast heeft VanMoof een traceersysteem ingebouwd, waardoor fietsen in geval van diefstal simpel opgespoord kunnen worden.