Economie

Treinkaartje voor tweede keer dit jaar duurder

De NS gaat treinkaartjes voor de tweede keer dit jaar duurder maken. Na een verhoging van 4 procent in januari stijgt de prijs met nog eens 2,075 procent. Dat maakte de reizigersvervoerder maandag bekend.

Redactie economie
8 June 2004 08:37Gewijzigd op 14 November 2020 01:18

De NS sprak eerder met de consumentenorganisaties af dat het bedrijf de prijs voor kaartjes mag verhogen als er genoeg treinen op tijd rijden. Met de nieuwe prijsverhoging maakt het spoorbedrijf een gedeeltelijke inhaalslag, nadat de rechtbank eerder verbood de tarieven twee keer in één jaar te verhogen.

Volgens de vervoerder arriveerde de afgelopen twaalf maanden 84,4 procent van de treinen op tijd. De NS voldoet daarmee precies aan de overeengekomen eis. Volgens het bedrijf is dat „de beste prestatie van de afgelopen vijf jaar.” Het bedrijf praat op dit moment met de belangenbehartigers van reizigers en het ministerie van Verkeer en Waterstaat over het moment van de prijsverhoging. „Het streven is wel om die dit jaar door te voeren”, aldus een woordvoerster.

De consumentenorganisaties reageren met instemming op de aankomende prijsverhoging. „Dit was de afspraak”, aldus een woordvoerster van de Consumentenbond. „Het gaat er ons om dat er een goede verhouding is tussen de prijs en de kwaliteit. We weten dat reizigers kwaliteit heel belangrijk vinden.”

Volgens een zegsman van de reizigersvereniging Rover heeft de NS nog nooit zo zijn best gedaan om de kwaliteit te verbeteren. „Daar zijn we tevreden over.”

De NS stelt dat er steeds meer treinen op tijd rijden door de inzet van meer nieuwe treinen en de daling van het ziekteverzuim onder het personeel. Het bedrijf verwacht dat de treinen zich in de toekomst steeds beter aan het spoorboekje zullen houden.

Omdat de afspraken tussen de consumentenorganisaties en de NS ervoor hebben gezorgd dat de punctualiteit in korte tijd verbeterde, wil de ANWB dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat vergelijkbare prikkels meeneemt in de concessie die binnenkort aan de NS zal worden verleend. De ontwerpconcessie kan volgens de ANWB belangrijk aan kwaliteit winnen als er ook aandacht is voor een goede bereikbaarheid van luchthavens en de grote badplaatsen aan de kust, aldus de organisatie maandag.

Zeker ook als het gaat om aansluitingen op ander vervoer vindt de bond vooralsnog dat treinreizigers nog steeds niet voldoende worden bediend. Zo werd recent bijvoorbeeld in een groot aantal plaatsen de treintaxi geschrapt. De ANWB waarschuwt dat zonder de inzet van een goed functionerend OV-systeem de druk op het toch al overvolle wegennet nog groter wordt. De bond geeft aan dat er behalve de punctualiteit nog andere kwaliteitsaspecten -het klantenoordeel over de verhouding tussen prijs en kwaliteit moet een stijgende lijn vertonen, het voorzieningenniveau moet gelijkwaardig blijven- zijn waaraan moet worden voldaan om een prijsverhoging door te zetten.

De NS krijgt binnenkort een concessie voor tien jaar om het hoofdrailnet te exploiteren. Aan deze concessie zijn, net als aan het huidige prestatiecontract, verplichtingen voor de kwaliteit en de prijzen voorgeschreven. Verkeer en Waterstaat is volgens de nieuwe Wet personenvervoer voortaan eerst verplicht advies te vragen aan consumentenorganisaties.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer