Recensie: Rob van de Laar speelt romantische werken voor hoorn
Johannes Brahms (1833-1897) schreef zijn trio voor piano, viool en hoorn in de drie maanden die volgden op de dood van zijn moeder. Het werk wordt wel beschouwd als een elegie tot haar nagedachtenis, in het bijzonder het derde deel (Adagio mesto), dat met zijn donkere tinten zelfs Clara Schumann bij eerste beluistering in de war bracht: „Het was wonderschoon, maar moeilijk te doorgronden.”
Hoewel Brahms uitvoering van het stuk op een ventielhoorn toestond, had hij nadrukkelijk de natuurhoorn voor ogen, een instrument dat hem herinnerde aan zijn jeugd en aan zijn vader, een professioneel hoornist, van wie hij zelf ook hoorn had leren spelen. Behalve verdriet vertoont het stuk ook liefde tot de bossen, roept het de sfeer van een jachtpartij op en nodigt het de luisteraar onweerstaanbaar uit tot optimisme.
De jonge musici Rob van de Laar (hoorn), Thomas Beijer (piano) en Mathieu van Bellen (viool) tonen zich op deze cd in staat een overtuigend pleidooi te voeren voor deze magistrale muziek van Brahms. Met hoorbaar enthousiasme voeren zij dit uiterst lastige trio zeer muzikaal uit, met oog voor de complexe gelaagdheid van het stuk.
Dat geldt ook voor de overige werken op deze cd. Die zijn van de hand van Robert Schumann, Franz Schubert (uitgevoerd met zangeres Karin Strobos) en Karl Pilss. De ”Tre pezzi in forma di Sonata” van laatstgenoemde, twintigste-eeuwse Oostenrijkse componist geven de hoornist en de pianist de gelegenheid om zich van hun meest virtuoze kant te laten horen. Dat doen zij dan ook met verve.
Heartfelt – Romantic Works for Horn – Rob van de Laar (hoorn), Thomas Beijer (piano); Challenge Classics (CC 72745); € 24,95; bestellen: www.robvdlaar.com