Recensie: Belder en Kimura spelen C. Ph. E. Bach
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) roemde de sonates voor viool en klavecimbel van zijn vader Johann Sebastian: „De zes klaviertrio’s behoren tot de beste werken van mijn geliefde vader; (…) ze verschaffen mij veel vreugde, hoewel ze al meer dan vijftig jaar oud zijn.”
Ook zijn eigen zeven vioolsonates noemde hij trio’s, want zowel de linker- als de rechterhand van de klavecinist telt als een afzonderlijke partij. De naam van het ensemble dat op de zojuist verschenen dubbel-cd alle werken van Carl Philipp Emanuel Bach uitvoert is wat dat betreft veelzeggend: eerst klavecinist Pieter-Jan Belder, dan violiste Rie Kimura.
Belder, die in enkele werken ook een fortepiano bespeelt, heeft in de afgelopen twee decennia internationaal naam gemaakt met opnamen van de complete klaviermuziek van Bach, Scarlatti, Soler en Rameau. Met zijn ensemble Amphion nam hij werken op van Corelli, Telemann, Bach en Purcell.
De jonge Japanse violiste Rie Kimura heeft veel ervaring opgedaan in orkesten zoals het Amsterdam Baroque Orchestra, het Bach Collegium Japan en de Nederlandse Bachvereniging. Haar vioolspel is vlekkeloos, virtuoos en consequent non-vibrato. Haar muzikale voordracht mist nu nog enigszins de voor dit repertoire benodigde poëtische zeggingskracht, maar Kimura staat nog maar aan het begin van een glanzende carrière als solovioliste.
De grote verdienste van dit duo ligt in het openleggen van de muzikale nalatenschap van een van de grootste muzikale talenten die de achttiende eeuw heeft voortgebracht: muziek die bruist van de energie, overloopt van de originele ideeën en tegelijkertijd getuigt van eerbied voor het verleden.
Carl Philipp Emanuel Bach – Complete works for Keyboard & Violin – Duo Belder Kimura; Resonus Classics (RES 10192); € 19,99; bestellen: www.resonusclassics.com