EasyJet gaat doorverbindingen aanbieden
EasyJet gaat in samenwerking met andere luchtvaartmaatschappijen vliegtickets verkopen naar verre bestemmingen. Zelf zorgt het daarbij voor doorreismogelijkheden binnen Europa. In eerste instantie loopt dat via de Londense luchthaven Gatwick, maar de prijsvechter heeft ook onder meer Schiphol in het vizier.
Prijsvechters als easyJet beperken zich doorgaans tot enkele vluchten, zonder overstapmogelijkheden. Concurrent Ryanair bracht daar eerder dit jaar al verandering in met doorverbindingen binnen Europa. Door in samenwerking met in eerste instantie Norwegian en het Canadese WestJet intercontinentale routes te gaan aanbieden, gaat easyJet nog een stap verder.
De Britse prijsvechter praat met meer branchegenoten, onder meer in het Midden-Oosten en Azië, over uitbreiding van het samenwerkingsverband. Naast Schiphol staan ook andere grote luchthavens als Parijs Charles de Gaulle, Milaan Malpensa, Genève en Barcelona op het verlanglijstje.
Als het easyJet lukt ook op Schiphol een partner te vinden, is KLM niet langer de enige maatschappij die de nationale luchthaven gebruikt als knooppunt voor Europese en intercontinentale vluchten. Ook zustermaatschappij Air France krijgt er mogelijk geduchte concurrentie bij op haar eigen thuisbasis.
Waar easyJet eerder weleens zinspeelde op mogelijke samenwerking met KLM op Schiphol, is dat ditmaal niet aan de orde. „Wij zijn niet benaderd door easyJet voor een samenwerking om vluchten aan elkaar te knopen”, laat een woordvoerder van KLM desgevraagd weten. „Als zij willen doorverbinden op Schiphol, dan zal dat met andere airlines zijn.”
EasyJet is niet van plan de eigen dienstregeling om te gooien en voorziet evenmin nadelige gevolgen voor de punctualiteit. Doorverbindingen worden alleen aangeboden bij een overstaptijd van minstens tweeënhalf uur. Bij vertragingen wordt niet gewacht op passagiers die hun aansluiting dreigen te missen. Zij worden op de eerstvolgende beschikbare vlucht geplaatst.