„Goeree-Overflakkeeër mag best wat trotser zijn”
Trots zijn zit niet in de genen van inwoners van Goeree-Overflakkee. Toch is dat een van de vier pijlers van de campagne ”Hoezo...? Goeree-Overflakkee mijn eiland!”, die maandag begint.
Het promoten van het Zuid-Hollandse eiland is eigenlijk bittere noodzaak. Voorzieningen op het eiland dreigen te verdwijnen als het aantal inwoners niet groeit.
Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland is er een voorbeeld van. „Uit onderzoek is gebleken dat Goeree-Overflakkee 10.000 extra inwoners moet hebben om het ziekenhuis in de toekomst in stand te houden.”
Wouter Bakelaar (23) van Eilandmarketing Goeree-Overflakkee windt er geen doekjes om. Met diverse marketingmiddelen probeert het team Eilandmarketing mensen te verleiden om op het eiland te gaan wonen. Vooral jonge gezinnen zijn van harte welkom.
„Vroeger vertrokken jongeren van het eiland om te gaan studeren en keerden er niet meer terug. Nu zie je dat jongeren van mijn leeftijd na hun studie weer interesse hebben om op Goeree-Overflakkee te gaan wonen.
Het is hier rustiger, veiliger en natuurrijker dan in de Randstad. Toch is Rotterdam maar een halfuur rijden en zijn hier volop voorzieningen, waaronder scholen van basisschool tot mbo-opleiding.”
Naast trots zijn en wonen is werken een derde pijler van de maandag gestarte campagne.
Voor Goeree-Overflakkee zou het verdwijnen van het ziekenhuis in Dirksland een ramp zijn, niet alleen omdat een belangrijke voorziening verdwijnt, maar ook honderden arbeidsplaatsen. Meer inwoners trekken is dus hard nodig.
Recreatie
Een andere belangrijke pijler van eilandmarketing is recreëren. Eilandmarketing werkt ook bij deze nieuwe campagne nauw samen met de VVV op het eiland. Manager Mirna Bogert vertelt in het kantoor in Ouddorp dat de grootste concentratie van toeristen naar de kop van Goeree komt omdat daar de meeste verblijfsaccommodaties gelegen zijn. „Per jaar komen er meer dan een miljoen bezoekers naar Ouddorp en omgeving.”
Doel van de campagne is ook de rest van het eiland onder de aandacht van de toeristen te brengen. „Dat lukt steeds beter. Door een nieuw fiets- en wandelroutenetwerk verkennen toeristen de andere mooie gebieden van Goeree-Overflakkee. We proberen de gasten te verleiden om ook in Middelharnis te gaan shoppen. Er zijn ook hele leuke campings op het Overflakkeese die we vanuit hier promoten.”
Twee eilanden
Toch is het af en toe nog steeds merkbaar dat Goeree en Flakkee vroeger twee aparte eilanden waren. Een ondernemer op Goeree zegt over de campagne: „Wij weten hier op de kop van Goeree al eeuwenlang hoe we toeristen moeten trekken. Hier gebeurt het allemaal: alleen al op vakantiepark Port Zélande zitten soms 5000 gasten, op camping De Klepperstee ook.”
Aan de andere kant van het eiland, in Nieuwe-Tonge, moppert Petra Blokker van Faunapark Flakkee een beetje: „Iedereen denkt bij Goeree-Overflakkee aan Ouddorp en Port Zélande. Terwijl wij hier op Flakkee zo veel moois te bieden hebben: een Fiatmuseum, wijn- en whiskeyproeverijen en een fort in Ooltgensplaat, om maar wat te noemen.
En niet te vergeten: ons faunapark met 74 verschillende diersoorten kreeg van het AD de publieksprijs Beste Uitje 2017 in de categorie dierentuinen in de provincie Zuid-Holland.”
Ook Wouter Bakelaar merkte ooit dat de wenkbrauwen werden gefronst toen hij in Ouddorp per ongeluk zei dat hij op Flakkee was in plaats van op Goeree-Overflakkee. „Dat is ook zo’n lange naam, dat kort je soms vanzelf in.”
Toch denkt Bakelaar dat mensen op Goeree-Overflakkee sinds de fusie van de vier gemeenten op het eiland steeds meer gezamenlijk optrekken. „Zeker de jongeren hebben weinig van de perikelen rond die herindeling meegekregen. Voor hen is het gewoon één eiland waar ze stiekem best wel trots op zijn.”
Die trots wil de marketeer graag aanwakkeren. „Het is een van de vier pijlers van onze campagne. Het zorgt voor mond-tot-mond-reclame buiten het eiland. Maar trots past niet zo bij bewoners van Goeree-Overflakkee. Ze denken eerder: Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.”
Flamingo’s
Toch is er volgens Bakelaar genoeg om trots op te zijn. Met enthousiasme gaat hij zijn gasten voor naar de uitkijktoren bij de haven van Battenoord. In de verte wijst hij enkele witte vogels aan. „De eerste flamingo’s zijn gearriveerd. Eerst komen de jonge exemplaren. Die zijn nog wat witjes, maar straks zijn hier ook de oudere, roze vogels te zien. Prachtig toch?
Je hoeft helemaal niet naar Curaçao of Hawaï om ze te spotten; hier lopen ze ook. Maar er zijn genoeg eilanders die het niet weten of ze nog nooit gezien hebben. Ook om zulke onwetendheid te veranderen zijn we de campagne ”Hoezo…? Goeree-Overflakkee mijn eiland!” gestart.”