Economie

FrieslandCampina voelt concurrentie in China

FrieslandCampina heeft het door sterke prijsconcurrentie momenteel even zwaar in China. Het zuivelconcern bracht er in het eerste halfjaar fors minder kindervoeding aan de man en zag de omzet in het Aziatische land stabiliseren. Over de gehele linie namen de opbrengsten van het bedrijf wel toe.

ANP
31 August 2017 09:11Gewijzigd op 16 November 2020 11:21
Een vrachtwagen voor het transport van melk- en zuivelproducten. beeld ANP
Een vrachtwagen voor het transport van melk- en zuivelproducten. beeld ANP

Topman Roelof Joosten benadrukt dat in China sprake is van een overgangsperiode. Na een reeks schandalen met kindervoeding is daar nu strengere wetgeving in de maak. Zo’n 1200 rivaliserende merken krijgen vanaf 2018 waarschijnlijk geen goedkeuring meer en zetten hun voorraden dit jaar nog goedkoop in de markt.

„Daarna ziet het beeld er op de Chinese markt waarschijnlijk wel weer gunstig uit”, aldus Joosten. Door de overstap naar een tweekindpolitiek neemt de vraag naar kindervoeding daar komende jaren waarschijnlijk flink toe. Nu komt nog ongeveer 5 procent van de omzet uit China.

De totale opbrengsten van FrieslandCampina wereldwijd lagen in het eerste halfjaar bijna 11 procent hoger dan een jaar eerder, op 6,1 miljard euro. Dat komt vooral door het herstel van de melkprijs voor boeren, die FrieslandCampina heeft doorberekend in de verkoopprijzen van vooral basisproducten als boter en kaas.

2016 was nog een heel slecht jaar voor aangesloten melkveehouders. Nu is hun totale vergoeding weer met 24 procent toegenomen. De winst van het bedrijf ging daarnaast met ruim 1 procent vooruit naar 162 miljoen euro.

FrieslandCampina heeft wel een afwaardering van 20 miljoen euro moeten doen op het 1,1 procent belang in China Huishan Dairy. Die Chinese samenwerkingspartner zit momenteel in zwaar weer, maar Joosten benadrukt dat dit geen invloed heeft op FrieslandCampina’s activiteiten. Het bedrijf houdt de situatie in de gaten.

De recent gemelde verkoop van sapdochter Riedel, bekend van Appelsientje, is nog niet verwerkt in de cijfers over de eerste zes maanden. Die deal valt net in het tweede halfjaar. Ook is nog niet meer bekend over de reorganisatie die FrieslandCampina onlangs heeft aangekondigd. Daarbij wordt de nieuwe divisie Speciale Voeding losgemaakt uit de consumentenzuivelafdelingen, maar het is nog niet duidelijk wat dit per saldo betekent voor de werkgelegenheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer