Binnenland

Machinisten voorbereid op nieuwe Kamperlijn

Maandag wordt de vernieuwde Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, in gebruik genomen. De lijn is dan klaar voor elektrische treinen. De reiziger merkt er nog niet veel van, zegt ProRail, maar voor machinisten verandert er wel veel. Die krijgen daarom instructies met een uitgebreide fotoreportage.

ANP
26 August 2017 22:07Gewijzigd op 16 November 2020 11:19

Zo gaat de snelheid na station Kampen van 100 naar 140 kilometer per uur. Ook is de (ver)plaatsing van seinen in beeld gebracht. Station Zwolle Stadshagen is nog niet af en is met hekken afgezet. De foto’s moeten helpen om ‘wegbekendheid’ te krijgen, stelt ProRail.

Nu de lijn gereed is voor elektrische treinen is die ook een stuk milieuvriendelijker geworden. De nieuwe vervoerder Syntus neemt eind van het jaar het stokje op het traject over van NS.

Voor de aanpassing van de Kamperlijn zijn honderden palen voor de bovenleiding geplaatst, vele kilometers kabels en leidingen vernieuwd en is de beveiliging aangepast. De hele lijn kreeg een make-over: ondergrond, ballast (spoorgrind), dwarsliggers (bielzen) en spoorstaven zijn vervangen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer