Chinezen ontwikkelen ‘tram’ zonder rails
Chinezen zijn lang niet gek. Veel producten kopiëren ze regelrecht uit het Westen, maar toch komen ze ook zelf geregeld met aardige vindingen op de proppen. De ”autonomous rapid transit” (ART) in de stad Zhuzhou bijvoorbeeld. Deze bijzondere ‘tram’ heeft alleen duidelijke strepen op de weg nodig om zijn weg te vinden.
De autonomous rapid transit is eigenlijk een soort mengvorm tussen bus en tram. Het voertuig maakt geen gebruik van een bovenleiding, maar rijdt net als een tram over een uitgestippeld traject. Alleen zonder rails.
Een vrije rijbaan en duidelijke strepen op het wegdek zijn voldoende om het ART-voertuig op rubberbanden autonoom zijn weg te laten kiezen. Sensoren houden in de gaten of zich op de baan obstakels of andere weggebruikers bevinden.
Infrastructuur
Volgens de ontwikkelaar van het voertuig, de Chinese treinenbouwer CRRC Zhuzhou Locomotive, is de autonomous rapid transit een uitkomst voor steden die geen geld hebben om dure trein- of metrolijnen aan te leggen, meldt De Ingenieur, het vakblad van de ingenieursvereniging KIVI.
Het grote voordeel van het vervoermiddel is dat er nauwelijks extra investeringen nodig zijn voor de aanleg van infrastructuur. Dure rails die veel onderhoud vergen, zijn niet nodig. Wegbeheerders moeten alleen zorgen voor een vrije baan. Omdat het voertuig daarmee weinig last heeft van ander verkeer, kan er een vlotte doorstroming worden gegarandeerd.
De autonomous rapid transit kan zich zelfstandig bewegen. Het demonstratie-exemplaar kent uit veiligheidsoogpunt nog wel een bestuurder. Het voertuig rijdt elektrisch en heeft accu’s aan boord. In tien minuten laadt het voldoende stroom om een afstand van zo’n 25 kilometer af te kunnen leggen. De ART heeft een maximumsnelheid van 70 km/u.
Minder ruimte
De ART kan zo’n honderd passagiers per rijtuig vervoeren. Het voertuigconcept is modulair opgebouwd, waarbij meerdere rijtuigen kunnen worden gecombineerd. Omdat het voertuig rijdt met trajectgeleiding heeft het in het verkeer ook minder ruimte nodig: de vrije trambaan kan tamelijk smal zijn.
In Zhuzhou is de Chinese treinenbouwer begonnen met de aanleg van een 6,5 kilometer lange vrije baan voor de ART. Naar verwachting voert die in de loop van 2018 een lijndienst uit.
In Nederland heeft het bedrijf Advanced Public Transport Systems geprobeerd om met de Phileas een enigszins vergelijkbaar systeem te introduceren. De Phileas berekende zelf zijn route en gebruikte magneetjes in het wegdek ter controle. Technische complicaties en problemen met toeleveranciers hebben ertoe geleid dat het bedrijf in 2014 failliet ging. Het is nooit gelukt om de Phileas een autonoom bestuurde lijndienst te laten verzorgen.