Beiersdorf gaat gesmeerd ondanks cyberaanval
Beiersdorf heeft het afgelopen halfjaar ondanks een cyberaanval een hogere winst voor belastingen geboekt. De maker van onder meer Nivea-huidproducten, Labello-lippenbalsem en tesa-plakband werd in juni getroffen door de Petya-ransomware, die een negatieve invloed had op de resultaten. Dat stelde het Duitse bedrijf donderdag bij de bekendmaking van zijn cijfers.
Beiersdorf groeide zonder overnames 3,3 procent. Als de cyberaanval niet had plaatsgevonden was dit volgens het bedrijf uitgekomen op 4,4 procent. Een deel van de verkopen moest vanwege de Petya-aanval namelijk worden doorgeschoven naar het derde kwartaal.
De Petya-ransomware sloeg op 27 juni wereldwijd bij computers van bedrijven. Die konden daardoor gedeeltelijk of soms zelfs helemaal niet meer doorwerken. Behalve Beiersdorf werden onder meer de containerterminals van APM in de Rotterdamse haven, pakketbezorger TNT Express, drogisterijartikelenfabrikant Reckitt Benckiser, farmaceut MSD en veel Russische en Oekraïense bedrijven getroffen.