„Topattracties verdienen zich zeker terug”
Een stukje Belize in Arnhem. Zo presenteert Burgers Zoo ‘s werelds grootste overdekte mangrove die het woensdag opent. Kosten: 5 miljoen euro. Veel geld, dat zeker. Maar geen gewaagde investering, zegt Goof Lukken, lector toerisme en vrije tijd aan onderwijsinstelling NHTV. Zelfs niet als je bedenkt dat de concurrentie eveneens sterk innoveert.
Ga maar na: safaripark Beekse Bergen opent vrijdag een splinternieuw onderkomen voor de onlangs overgekomen zeeleeuwen, de Efteling opende anderhalve week geleden zijn topattractie Symbolica, de olifanten in Artis hebben sinds kort een nieuw verblijf en ook de reuzenpanda’s in Ouwehands dierenpark zijn pas anderhalve maand voor het publiek te bezichtigen. Lukken: „Ze verdienen hun investeringen allemaal terug.”
Sterker nog, de parken móeten investeren. Lukken wijst op de verwende consument die we in Nederland hebben. „De dichtheid van dierentuinen en attractieparken is hier groot, je moet opvallen om gasten te blijven trekken. Dat kan door op prijs te concurreren, maar het is veel duurzamer om in nieuwe blikvangers te investeren. Zeker als je gerichte keuzes maakt. Beekse Bergen zet in op een ruime opzet en het safarigevoel, Burgers Zoo vertelt het verhaal over het ecosysteem. Attractieparken investeren veel in verblijfsrecreatie. Duinrell, Slagharen en de Efteling worden totaalresorts waar je een heel weekend naartoe kunt.”
In zo’n markt is het geen grote gok om 35 miljoen euro uit te geven aan Symbolica, zoals de Efteling deed. Lukken: „Dat klinkt als een enorm bedrag, maar je kunt ervan uitgaan dat een investering zich binnen vijf jaar terug verdient. Zeker nu de economie is aangetrokken en de extra bezoekers ook meer spenderen aan eten en merchandise. Voor een deel komen die extra bezoekers uit het buitenland. De mangrove in Burgers Zoo trekt straks mensen uit de hele wereld. En doordat het aanbod van dit dierenpark voor een groot deel indoor is, komen bezoekers het hele jaar door. Heel slim.”
Lukken ziet het niet gebeuren dat de parken met hun investeringen elkaar vliegen afvangen. „Natuurlijk wordt het best spannend wat nu de topattractie van Nederland wordt. Zijn het de panda’s of trekken deze zomer toch meer mensen naar de Efteling of Burgers? Maar besef dat het voor een grote groep mensen geen keuze is tussen het een of het ander. Twee of drie parken bezoeken in een jaar kan ook. Nu geld op de bank niets oplevert, geven mensen het liever uit. Het gevolg is dat de totale markt dankzij deze grote investeringen groeit en iedereen er beter van wordt.”