Belangen Schiphol en KLM botsen
HOOFDDORP - De toekomst van Schiphol blijft de gemoederen danig bezighouden. Zeker nu KLM een plekje heeft gevonden onder de vleugels van de Fransen. De luchthaven -én de overheid- voeren gesprekken om een tweede ”home carrier” naar Schiphol te lokken. Tot groot ongenoegen van KLM.plattekst rafelen (u20,1,0(Schiphol staat als vierde luchthaven van Europa goed op de kaart. Die sterke positie is voor een groot deel te danken aan de ’zwaan’ die al 85 jaar nestelt onder de rook van Amsterdam. De nationale luchthaven verwerkt per jaar zo’n 40 miljoen passagiers, waarvan KLM en haar dochterondernemingen Transavia en Martinair ongeveer 70 procent voor hun rekening nemen.
De positie van Schiphol is echter allerminst gegarandeerd. Sterker nog, de luchthaven en de overheid maken zich toch een tikje zorgen over de toekomst. Met de overname van KLM door Air France staat de rol van de nationale trots op de nationale luchthaven ter discussie.
De Fransen delen de lakens uit in het nieuwe bedrijf. Weliswaar hebben de Nederlandse staat en KLM de garantie bedongen dat Schiphol de komende jaren dienst blijft doen als ”hub” (knooppunt). Maar garandeert dit de positie van de luchthaven op langere termijn? „Nee”, zegt staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer. „Die garantie kan ik niet geven.”
De grote angst van de luchtvaartsector is dat Air France-KLM bij tegenvallende prestaties een keus moet maken tussen de luchthaven Charles de Gaulle en Schiphol. De uitkomst laat zich raden. De luchthavendirectie zit daarom niet stil. Schiphol voert gesprekken met Singapore Airlines om de Aziaten ertoe te verleiden een uitvalsbasis in de Hollandse klei te openen. Topman Cerfontaine aast op alternatieven, mocht de klandizie van KLM wegvallen.
Mét steun van de overheid. „Wij zijn in gesprek”, gaf staatssecretaris Schultz van Haegen gisteren tijdens een luchtvaartcongres in Hoofddorp desgevraagd toe. Volgende week praten de partijen verder, nadat een Nederlandse delegatie eerder in Singapore is geweest. De bewindsvrouw haastte zich gisteren de betekenis van de bijeenkomst te relativeren. De gesprekken zijn vooral verkennend en oriënterend van aard. Bovendien zou het alleen om vrachtverkeer gaan.
Zes, zeven jaar geleden zijn Schiphol en Singapore Airlines ook met elkaar in gesprek geweest over mogelijkheden de Nederlandse luchthaven uit te roepen tot hub voor de Aziaten. Daarmee zou een investering van Singapore van 1 miljard euro zijn gemoeid. KLM heeft volgens ingewijden destijds een stokje kunnen steken voor de plannen.
De situatie ligt op dit moment een slag anders. KLM heeft nog steeds een behoorlijke vinger in de pap, maar de invloed is na de overname van Air France afgenomen. De luchthaven moet meer dan ooit verder kijken dan KLM. Schiphol leeft nu eenmaal van passagiers en pakjes.
KLM is allerminst te spreken over de gesprekken tussen Schiphol en Singapore. Algemeen secretaris J. E. C. de Groot deed gisteren een openlijke oproep aan de overheid geen tweede home carrier toe te laten op Schiphol. „Op een hub is slechts plaats voor één enkele, toegewijde carrier. Met meer luchtvaartmaatschappijen komt het systeem op los zand te staan.”
Het steekt KLM dat de fusieplannen met Air France nog maar amper bekend waren gemaakt of Nederland zat al bij de Aziaten aan tafel. De Nederlandse opstelling staat volgens de maatschappij in schril contrast met de houding van bondskanselier Schröder en president Chirac, die onlangs aankondigden belangrijke bedrijven te gaan ondersteunen.
De fusie van Air France en KLM is juist „een gouden kans” om de mainport te ontwikkelen. KLM waarschuwt dat „self-fulfilling prophecy” over het vertrek van KLM uit Nederland ontstaat als Schiphol een tweede home carrier toelaat. Schiphol en de staat moeten ervoor zorgen dat de luchthaven aantrekkelijker is dan Charles de Gaulle. „Dan kan de aandeelhouder van Air France-KLM deze luchthaven moeilijk negeren.”