Minder verkeersdoden door strenge controles
Waar de politie steviger controleert op snelheid, vallen minder verkeersdoden. Dat zei landelijk verkeersofficier van justitie mr. K. Spee donderdagmorgen voor het Radio 1 Journaal.
Hij verwees naar de daling van het aantal verkeersdoden van 1186 in 1999, toen de controles werden ingevoerd, naar 1088 in 2003. Dat waren er overigens 22 meer dan in 2002. Ook daalde het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers in die periode 1999-2003 met 1000 naar 18.500. Spee noemde snelheid en rijden onder invloed de grootste problemen in het verkeer.
Met de invoering van de detector-detector opent de politie „geen heksenjacht” op automobilisten met een radardetector. Deze verklikkers zijn sinds 1 januari verboden. Radarverklikkers waarschuwen automobilisten voor flitspalen, waardoor zij tijdig vaart kunnen minderen.
Er zijn 26 detector-detectors aangeschaft, voor elke regio één. Volgens Spee zijn er nog heel veel mensen die met een radardetector rondrijden. „Die proberen we te traceren.”
Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat mensen met een radarverklikker ook op wegen waar geen flitspalen staan sneller rijden dan anderen. Mensen zonder zo’n detector houden zich in uit vrees voor onverwachte controles.
Uit onderzoek van de SWOV blijkt dat in regio’s met een zogenoemd verkeershandhavingsplan mensen aantoonbaar minder hard rijden. Volgens het onderzoek Fryske Diken is op Friese 80-kilometerwegen waarop extra wordt gecontroleerd het aantal overtreders van de maximumsnelheid gedaald van 30 naar 15 procent en op wegen zonder extra controle van 30 naar 27 procent.
Als gevolg van extra controle is het percentage gordeldragers gestegen van 72 in de periode 1995-1998 tot 87 in 2002. De extra controle op het rijden onder invloed heeft slechts een beperkt effect. Hoewel er 5 tot 10 procent meer op alcohol is gecontroleerd, blijft het percentage bestuurders met een slok te veel op rond de 4,5 schommelen, aldus het jaaroverzicht 2003 van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie.
Uit meetlusgegevens blijkt dat er in 2003 bijna 1 miljard snelheidsovertredingen zijn geconstateerd, terwijl er slechts 7,6 miljoen bekeuringen wegens te hoge snelheid zijn uitgeschreven.