Recensie: Sopraan Carolyn Sampson zingt solocantates
Over de muziek van Bachs cantates durft niemand een verkeerd woord te zeggen. Maar ja, die teksten. „Mein Herze schwimmt in Blut” (BWV 199): toe maar, kan het ook een onsje minder?
De bekende componist en in Bachs tijd gezaghebbende schrijver over muziek Johann Mattheson helpt ons uit de droom: het hoofddoel van kerkmuziek moet niet zijn het verstandelijk overtuigen van de luisteraar, maar het raken van diens hart. Dus moet je gebruikmaken van theatrale teksten. Als voorbeeld noemt hij de opera. Met andere woorden: het kan nauwelijks fel genoeg en overdrijving helpt het doel te bereiken.
De theologische boodschap blijkt in bovengenoemde cantate uit een aantal emotionele stappen: de christen is zich bewust van zijn zonden, die hem „in Gottes heilgen Augen zum Ungeheuer machen.” Op de droefheid die uit deze erkenning voortkomt, volgen berouw en belijdenis van zonden. Het vertrouwen in God, dat de berouwvolle zondaar uit een troostrijk koraal haalt, schept echter nieuwe vreugde.
Op de hier besproken cd is een en ander goed te horen. Neem het boekje erbij en volg de recitatieven. Er is nauwelijks een woord te vinden dat muzikaal niet wordt uitgebeeld. Bach was daar razend knap in en kon met de in onze ogen soms bizarre teksten prima uit de voeten.
Sopraan Carolyn Sampson, die een drietal van de in Weimar ontstane solocantates uitvoert met het Freiburger Barockorchester, geeft aan die emoties alle ruimte. Met haar ranke stemgeluid en formidabele techniek weet zij van deze qua bezetting minder spectaculaire werken een belevenis te maken. En dan met zo’n orkest…
Johann Sebastian Bach – Cantatas for soprano – Carolyn Sampson; Harmonia Mundi (HMM 902252); € 17,99; bestellen: www.bol.com