Recensie: Historische opnamen Willem Hendrik Zwart
Twintig jaar na het overlijden van Willem Hendrik Zwart (1925-1997) heeft JQZ Muziekproducties een dubbel-cd uitgebracht met historische opnames van deze legendarische telg uit de Zwartfamilie.
Cd 1 bevat, hoe kan het ook anders, opnamen uit Kampen. Op cd 2 speelt Zwart op instrumenten in Haarlem, Utrecht, Breda en Amsterdam.
Het programma bevat natuurlijk een aantal koraalgebonden werken van de organist en diens vader, Jan Zwart, maar bestaat voor het grootste gedeelte uit orgelliteratuur uit barok en romantiek. Dat vind ik een ijzersterke zet. Zwart werd toch vaak weggezet als een koralenspeler, en uit deze productie blijkt overduidelijk dat hij heel wat meer in zijn mars had.
Zwart speelde intuïtief, maakte muziek zoals zijn hart hem dat ingaf. Dat leidt tot boeiende vertolkingen van bijvoorbeeld de Toccata en Fuga opus 59 van Reger en Bachs Praeludium en Fuga in c moll. Op de cd is ook de gehele Eerste Sonate van René Louis Becker opgenomen, die uitloopt op een even zwierig als eigenzinnig gespeelde Toccata. Voor mij persoonlijk is het absolute hoogtepunt van de cd het symfonisch koraal ”Ach bleib mit Deiner Gnade” van Karg-Elert, waarin Zwart zijn Bovenkerkorgel beurtelings laat fluisteren en bulderen.
De opnamen zijn van een prima kwaliteit. Het uitgebreide booklet bevat een cultuurhistorische plaatsbepaling en programmatoelichting door Hans Fidom die alleszins lezenswaardig zijn, alleen al door de beargumenteerde en genuanceerde wijze van schrijven. Al met al geeft deze productie een fraaie doorsnee van het werk van de markante en eigenzinnige organist Willem Hendrik Zwart.
Willem Hendrik Zwart 1925-1997; JQZ Muziekproducties (JQZ 98061017); 2-cd; € 14,95; bestellen: www.jqz.nl
<p>orgel Bovenkerk Kampen</p>
<p>Orgel Bovenkerk Kampen</p>
<p>orgel Grote of Sint-Bavokerk Haarlem</p>
<p>orgel Grote Kerk Breda</p>