Minister wil voor 40 miljoen veiliger spoor
Minister Peijs van Verkeer weigert versneld het Europese veiligheidssysteem voor treinen in te voeren, waarvoor in de Tweede Kamer stemmen opgaan.
Zij wil wel het bestaande systeem aanpassen, te beginnen op de drukste trajecten. Dat kost 40 miljoen euro, liet zij dinsdag weten. Peijs had ook ongezouten kritiek op voorzitter Van Vollenhoven van de Raad voor de Transportveiligheid.
Na het ongeluk bij Amsterdam Centraal van vrijdagavond, waarbij twintig gewonden vielen, pleitte een meerderheid van PvdA en CDA in de Tweede Kamer ervoor om het miljarden verslindende Europese systeem zo snel mogelijk in te voeren.
Volgens Peijs vergt de megaoperatie vijftien tot twintig jaar. Daar wil ze niet op wachten. De 40 miljoen euro voor de aanpassingen van het huidige systeem moet binnen de begroting worden gevonden worden, waarschuwde Peijs wel. „We moeten iets niet doen.” Daarover wil ze na de zomer met de Kamer praten.
De CDA-bewindsvrouw noemde het verder „niet verstandig” van Van Vollenhoven om te dreigen dat de raad niet langer treinongelukken onderzoekt, als er niet snel een beter systeem komt. „De raad is er juist voor zulke onderzoeken. Dan moeten we iemand anders zoeken.”
De aanpassingen vloeien volgens Peijs trouwens niet zozeer voort uit het ongeluk. „Ik wil niet de indruk wekken dat ik weet wat er daar is misgegaan.” Een werkgroep buigt zich sinds begin dit jaar over het toenemend aantal gevallen van ’door rood rijden’ van treinmachinisten (vorig jaar 281 keer). De minister verdedigde het bestaande systeem (van automatische treinbeïnvloeding of ATB), dat jaren veilig is geweest. Voor snelheden onder 40 kilometer werkt het echter niet. Wat dat betreft zijn er potentieel vierhonderd verbeterpunten geïdentificeerd.
CDA en PvdA reageren positief. Dat voor de benodigde 40 miljoen euro een ander project moet sneuvelen, accepteren zij. Het financiële tij zit nu eenmaal niet mee, aldus CDA-Kamerlid Van Hijum. „Als dit de methode is voor een veiliger spoor, kan ik niet verder zeuren”, stelde PvdA-collega Dijksma. Overigens vindt ze wel dat de gemoderniseerde trajecten niet alsnog moeten worden vervangen bij de invoering van het Europese systeem in Nederland. Donderdag overlegt de Kamer (in commissieverband) met de minister over deze kwestie.