Verlies en omzetdaling voor TomTom
TomTom is in het eerste kwartaal in de rode cijfers gedoken, terwijl de omzet nog steeds onder druk stond. Vooral de consument liet de Amsterdamse navigatiedienstverlener in de steek. De verkoop van navigatiekastjes voor in de auto ging opnieuw stevig omlaag.
TomTom zag de omzet met 2 procent dalen tot 213 miljoen euro. De verkoop aan consumenten zakte met een zesde tot 98 miljoen euro. De inkomsten uit de zakelijke markt groeiden niet sterk genoeg om dat te compenseren. Wel wordt daarop meer winst behaald. Ondanks de daling van de totale omzet, verbeterde de brutomarge van 57 naar 62 procent.
Onder de streep kwam TomTom evenwel 4,6 miljoen tekort, waar het een jaar eerder nog 4,8 miljoen winst maakte. Dat is mede te wijten aan de kosten die het bedrijf maakte voor de overname van Autonomos, een Duitse start-up op het gebied van zelfstandig rijden.
Nu het navigatiekastje zijn langste tijd heeft gehad, moet TomTom zijn technologie op een andere manier op de markt brengen. Zo verdient het bedrijf geld aan onder meer de installatie van kaarten en navigatieprogramma’s op de boordcomputers van auto’s en diensten op het gebied van wagenparkbeheer.
Met sporthorloges en actiecamera’s probeert TomTom ook voor de consument relevant te blijven. Wat die betrekkelijk nieuwe producten afgelopen kwartaal aan omzet hebben opgeleverd, werd niet bekendgemaakt.
Aan de vooruitzichten voor 2017 is volgens TomTom niets veranderd. Het bedrijf rekent nog altijd op een daling van de omzet naar een niveau tussen de 925 en 950 miljoen euro. Afgelopen jaar kwamen de totale opbrengsten nog uit op 987 miljoen euro. De zakelijke markt zal naar verwachting een groei van 10 procent laten zien.