Onderzoek legt kwetsbare punten Schiphol bloot
Het vliegverkeer is nog veilig op Schiphol, maar de nationale luchthaven is zo complex en druk geworden dat de grens in zicht komt. Verdere groei is alleen verantwoord als forse maatregelen worden genomen, oordeelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na onderzoek. De politiek reageert bezorgd.
Piloten herkennen zich in het beeld dat de OVV schetst: door de groei van de afgelopen jaren is Schiphol er niet overzichtelijker op geworden. En die complexiteit brengt risico’s met zich mee.
Zo wijzen de onderzoekers erop dat de start- en landingsbanen zo zijn aangelegd dat vliegtuigen in sommige situaties elkaars pad kruisen. De luchtverkeersleiding die alles in goede banen moet leiden kraakt in zijn voegen en de inspectie die het geheel overziet heeft te weinig kennis en capaciteit in huis.
Tweede Kamerlid Rob Jetten van D66 is geschrokken van de stevige conclusies. Hij benadrukte dat veiligheid „absoluut op de eerste plaats moet staan”. Ook PVV, GroenLinks, SP en PvdA willen opheldering van staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur). Zij mag binnenkort in de Kamer uitleg komen geven.
Natuur en Milieufederatie Noord-Holland ziet maar één goede oplossing: een groeistop. Volgens de organisatie zou dat niet alleen de veiligheid, maar ook het milieu en de gezondheid van 2 miljoen omwonenden ten goede komen.
De OVV ziet wel mogelijkheden voor toekomstige groei, maar pleit ervoor om daar pas een besluit over te nemen nadat de veiligheid is verbeterd. De afhandeling van het vliegverkeer moet minder ingewikkeld, het toezicht moet beter en de overheid moet zich veel nadrukkelijker als eindverantwoordelijke gaan opstellen, zo luidt het advies.
Schiphol belooft de aanbevelingen voortvarend te zullen oppakken. „Veiligheid is altijd topprioriteit, nu en in de toekomst”, reageerde de luchthaven.