„Geld gaat rollen in vrije tijd”
Zowel Nederlandse consumenten als toeristen laten het geld rollen dit jaar. Ondernemers in de vrijetijdsbranche gaan daar de vruchten van plukken, denkt ABN AMRO. Economen van de bank voorspellen een groei van 3,3 procent ten opzichte van 2016.
De kenners gaan uit van een verder toenemende koopkracht, gecombineerd met een zeer hoge koopbereidheid. De afgelopen jaren ging het besteedbaar inkomen ook al omhoog, maar dat vertaalde zich niet geheel in een hogere consumptie. Een deel van het gespaarde geld wordt de komende tijd alsnog uitgegeven, verwacht ABN AMRO.
Dat betekent dat bijvoorbeeld vakantieparken en campings zich mogen verheugen in grotere bezoekersaantallen. Daar komt bij dat consumenten bereid zijn wat dieper in de buidel te tasten voor extra luxe. Ook hotels kunnen dit jaar volgens ABN AMRO op meer omzet rekenen.
Pretparken en dierentuinen bereiden zich volgens de economen voor op een seizoen met felle concurrentie door te investeren in nieuwe attracties. Campings bieden meer luxe onderkomens aan op het kampeerterrein, vakantieparken schuiven op richting hotels met extra diensten als ontbijtservice en kinderopvang.
Ook de horeca profiteert van de aantrekkende bestedingsdrift. Vooral restaurants en cafés in de grote steden doen betere zaken. Ook het bezoek aan bijvoorbeeld musea, bioscopen, concerten en andere voorstellingen zit naar verwachting in de lift.