Kabelaanbieder Ziggo vergroot marktaandeel
Marktleider Ziggo heeft in het vierde kwartaal van 2016 zijn leidende positie op de markt voor breedbandinternet verstevigd. Het bedrijf rapporteerde over de laatste drie maanden van het jaar een groei van 1,5 procent tot bijna 3,2 miljoen breedbandabonnees. Daarmee steeg het marktaandeel van Ziggo, dat sinds begin dit jaar samen is gegaan met de Nederlandse activiteiten van Vodafone, naar 43,4 procent.
Dat meldde onderzoeksbureau Telecompaper dinsdag in een kwartaalrapport over de breedbandmarkt. Nummer twee KPN zag het aantal aansluitingen met 2000 groeien. Daarmee verloor het wel een fractie aan marktaandeel. KPN heeft nu circa 40 procent van de markt in handen.
Kleinere aanbieders bleven het goed doen. Door de komst van NLE en T-Mobile zullen deze aanbieders volgens Telecompaper ook dit jaar verder terrein winnen. Het totale aantal lijnen zal wel minder snel groeien, onder meer doordat de markt langzaamaan verzadigd raakt.
Het totaal aantal breedbandaansluitingen groeide in heel 2016 met 2,6 procent naar ruim 7,3 miljoen. In het laatste kwartaal groeide de Nederlandse breedbandmarkt met 0,7 procent. Dit jaar stijgt het aantal aansluitingen volgens Telecompaper waarschijnlijk met 2,3 procent.
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het vierde kwartaal uit op 473 miljoen euro, terwijl over heel 2016 bijna 1,9 miljard euro aan omzet werd behaald. Voor de komende jaren voorziet Telecompaper een gemiddelde groei per jaar van 1,7 procent in het aantal breedbandverbindingen en een gemiddelde omzetgroei per jaar van 1,2 procent.