Mazda3 is de grote onbekende
Als relatief kleine autofabrikant heeft Mazda wat ontwerp en techniek betreft de laatste jaren de smaak goed te pakken. De middenklasser Mazda3 verdient daardoor meer erkenning.
Vraag de kenner om een top drie samen te stellen van de best rijdende middenklassers. Grote kans dat de Mazda3 dan niet wordt genoemd. Toch verdient deze vijfdeurs hatchback een ereplek in die opsomming.
De Ford Focus blijft nog steeds de nummer 1. Dat ook Mazda hiertoe behoort, kan wellicht deels worden verklaard door het feit dat Ford lange tijd bij Mazda de scepter zwaaide en zijn bodemgroepen aan het Japanse merk uitleende. Mazda pakte die draad na de verzelfstandiging voortvarend op en presenteert zich in alle segmenten in de voorste gelederen qua onderstelafstemming.
De Mazda3 draait van alle huidige modellen van het merk het langst mee. Een ingrijpende facelift bleek echter niet noodzakelijk. Met de huidige 3 presenteerde het merk enkele jaren terug voor het eerst zijn huidige designrichting. De auto liep voor de andere modellen uit en daarom volstaan nu slechts bescheiden ingrepen. Die vallen vooral te zien bij het front. De nadrukkelijk aanwezige chroomstrip, die koplampen en grille verbindt, behoort tot de belangrijke kenmerken. Mazda zet dit onderdeel nog wat sterker aan en verandert ook een paar kleine zaken aan de indeling van de voorbumper. De koplampen moeten er tevens aan geloven. Aan de achterkant is de bumper eveneens licht veranderd. Daar blijft het bij. Het model toont immers zo’n kleine vier jaar na dato nog steeds actueel. Overigens bestaat er naast de hatchback ook een vierdeurs sedan.
Materialen
Op tal van terreinen voert Mazda verfijningen door die samen een nog betere auto opleveren. De kwaliteit gaat zo naar een nog hoger niveau. Dat komt met name door verbeteringen van de toegepaste materialen in het interieur. Op dat vlak deed Mazda het al niet verkeerd. De vormgeving en de fraaie afwerking zouden in een model van premiummerken zoals BMW, Mercedes en Audi niet misstaan. Op dat vlak laat Mazda zich beslist van z’n beste kant zien en zorgt voor een gepaste afstand tot de overige generalisten. Heel veel kleur kan niet worden gespot in deze GT-M uitvoering, de meest complete variant die sportief getint is.
De forse lengte van 4,46 meter brengt een flinke binnenruimte met zich mee. Vier volwassenen krijgen meer dan voldoende plaats en daarnaast kan er voor 364 liter aan bagage worden geladen.
Mazda voegde ook een nieuw multimediasysteem toe. Op het centraal geplaatste scherm zijn alle bekende functies te vinden. Mazda gebruikt hetzelfde systeem als op de grotere modellen. TomTomnavigatie maakt hiervan deel uit en bewijst zich in deze Mazda wederom als een van de meest intuïtief werkende systemen. Een belangrijke verbetering voor het algehele comfort betreft de geoptimaliseerde geluidsisolatie. Dat maakt de auto uitermate stil.
Ondanks een fraai uiterlijk, prachtig afgewerkt interieur en goede geluidsisolatie piekt de Mazda3 vooral door zijn onderstelafstemming en bijbehorend rijgedrag. Waar de auto op dat vlak al bovengemiddeld scoorde, hebben de ingenieurs de 3 nog verder verfijnd. Er heerst een grote balans en rust in de wielophanging. Dat zorgt voor scherpte bij sportief rijden en voor een uitermate prettig comfort. Zodanig dat de bestuurder en inzittenden daar permanent van genieten.
Verbruik
Mazda koos jaren geleden als een van de weinige merken voor motoren met een grote inhoud en een hoge compressieverhouding. Die laatste technische ingreep verlaagt het brandstofverbruik. Gek genoeg komt dat in de officiële en weinig realistische Europese verbruikscyclus niet helemaal tot uitdrukking. In deze Mazda3 ligt een 2 liter Skyactiv-G krachtbron die een niet overdreven vermogen levert van 120 pk. Het koppel van 210 Nm overtuigt meer, maar wordt in tegenstelling tot menige kleine turbomotor pas bij een hoger toerental van 4000 bereikt. In dit geval drijft de motor de voorwielen aan via een zestraps sequentiële automaat. Een prima brok techniek die mooi soepel schakelt en het rijcomfort in positieve zin beïnvloedt. Jammer dat het mooie verhaal van een laag verbruik met een gemiddelde van 1 op 11,5 niet helemaal opgaat.
Met een vanafprijs van 22.490 euro doet Mazda niet met de prijsvechters in het segment mee. Voor het genoemde bedrag ligt er een 1,5 liter viercilinder in het vooronder. De 2 liter GT-M met automaat komt met 32.000 euro flink hoger uit. De sedan start vanaf 25.490 euro.
Mazda3 Skyactiv-G 2.0 120 GT-M automaat
Topsnelheid 194 km/u
Acceleratie 10,4 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 11,5 kilometer
CO2-uitstoot 129 g/km
Aanhanggewicht (geremd) 1300 kg
Onderstel. Verrassend dat een meer dan uitstekende auto nog verder verbeterd kon worden. De auto voelt nu nog scherper aan.
Afwerking. Door het fraaie materiaalgebruik legt Mazda een brug naar premiummodellen.
Kleurgebruik. Beetje somber.
Verbruik. In de praktijk zijn de Skyactivmotoren van Mazda verrassend zuinig, maar in combinatie met de zestraps automaat gaat die vlieger niet op.