Alcohollimiet voor jonge automobilisten omlaag
Jonge automobilisten met meer dan één biertje achter de kiezen, kunnen vanaf 2006 op de bon worden geslingerd. Het kabinet behandelt vrijdag een voorstel van minister Peijs van Verkeer om het maximaal toegestane alcoholpromillage voor jonge bestuurders te verlagen van 0,5 naar 0,2, bevestigde een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat donderdag.
Jonge of beginnende bestuurders zijn auto– en ook motorrijders die nog geen vijf jaar hun rijbewijs hebben. Volgens deskundigen zou zo’n speciaal op hen gerichte maatregel twaalf verkeersdoden en honderd zwaargewonden per jaar schelen. Uit een enquête eind vorig jaar bleek dat een meerderheid van 57 procent van de Nederlandse automobilisten zelfs ervoor pleit dat helemaal geen alcohol genuttigd mag worden voordat iemand achter het stuur kruipt.
Het kabinet buigt zich ook over een voorstel voor een hardere aanpak van snelheidsovertreders vanaf 2006. Naarmate iemand steeds vaker wordt betrapt op te hard rijden, des te hoger de boete, is de kern van een voorstel van ook minister Donner van Justitie, aldus de woordvoerder.
De verkeersveiligheidsorganisatie 3VO vindt de voorstellen van de minister „geweldig". Zij meent al jaren dat alcohol en verkeer niet samengaan. Ze zou het liefst zien dat het maximumpromillage van 0,2 voor iedere automobilist gaat gelden. Een verdere verlaging tot een promillage van 0,0 heeft eveneens de voorkeur. „Maar dat is technisch nog niet mogelijk omdat het menselijk lichaam ook wat alcohol schijnt aan te maken", aldus een woordvoerster van 3VO. „Al met al is dit echter een mooi begin."
Ook de hardere aanpak van snelheidsduivels krijgt de instemming van de organisatie. De deskundigen schatten dat eenderde van de ongevallen komt door te hard rijden. Als 90 procent van de automobilisten zich aan de snelheidsregels houdt, zou dat per jaar tweehonderd doden en 1200 ernstig gewonden schelen.
In de Tweede Kamer steunt een meerderheid van VVD, CDA en D66 minister Peijs’ alcoholvoorstel. Haar CDA–partijgenoot De Pater reageert niet verbaasd omdat het plan al speelde bij de introductie van het beginnersrijbewijs in maart 2002.
VVD–collega Luchtenveld waarschuwt wel tegen een ’heksenjacht’ op dronken automobilisten die het justitie–apparaat belast. „De nadruk moet liggen op het opsporen van zwaar beschonken rijders." Met D66–Kamerlid Van der Ham benadrukt hij het belang van voorlichtingcampagnes om jongeren duidelijk te maken dat het onverstandig is zelfs maar met een biertje op te rijden.
De liberaal ziet overigens niets in ideeën om de limiet voor alle bestuurders te verlagen. „Jongere rijders rijden met meer bravoure en maken daardoor gemakkelijker brokken dan ervaren automobilisten." PvdA–woordvoerster Dijksma noemt het aanpakken van alleen jongeren echter hypocriet. Ze wil over de hele linie een lagere alcohollimiet en zal daarvoor pleiten in de Kamer, als de voorstellen van Peijs daar spelen.
De Raad van Hoofdcommissarissen is niet voor het voorstel van minister Peijs. De politie is van mening dat met hetzelfde aantal agenten het aanpakken van deze lichtere alcoholovertreders ten koste gaat van de pakkans van de zwaardere overtreders, aldus woordvoerder C. den Bakker.
Als het wordt doorgevoerd, zou het bovendien voor de politie makkelijker zijn om voor iedereen het maximaal toegestane alcoholpromillage te verlagen, omdat bij controles straks eerst gekeken moet worden of iemand wel in die nieuwe jonge doelgroep valt en het komt nogal eens voor dat mensen hun rijbewijs niet bij zich hebben.
Een derde bezwaar is volgens Den Bakker dat een alcoholcontrole een vrij omslachtige procedure is. „We zouden eigenlijk een apparaat moeten hebben waarmee we op straat het bewijs kunnen leveren dat iemand met teveel drank op achter het stuur zit. Nu moet iemand altijd nog mee naar het bureau." Dat kost veel tijd, een agent kan maar met één persoon tegelijk bezig zijn, aldus Den Bakker.