„Alle supermarkten meer of minder aan het infuus”
Supermarktdeskundige Gerard Rutte verwacht dat binnen nu en enkele maanden onder supermarkten definitieve klappen zullen vallen. „Ze liggen allemaal een beetje aan het infuus. Straks volgen de faillissementen.”
De door Laurus aangekondigde ontslagen en de omzetcijfers over het eerste kwartaal van Albert Heijn sterken Rutte in zijn mening. „De prijzenoorlog begint steeds meer bedrijven uit te roken. Mogelijk heeft Albert Heijn er voordeel van op de lange termijn. Maar alleen als ze het volhouden. De omzetcijfers over het eerste kwartaal zijn natuurlijk dramatisch. Ze zijn ongeveer gelijk aan die over de eerste drie maanden van vorig jaar. En toen zat Ahold nog midden in het dure imago en hadden ze al dat gedoe rond de bestuurstop. Ze hebben voor die gelijkblijvende omzet wel een prijzenslag moeten leveren die honderden miljoenen kost. En wat ze wilden is niet gelukt: een duidelijk groter marktaandeel.”
Ook de ingrepen bij Laurus stemmen Rutte somber. „Na zes maanden prijzenslag zie je dat de veranderingen zich vooral aan de onderkant afspelen. Laurus gaat het met minder mensen doen, niet met minder winkels. Dat betekent verschraling in de service. Ook in het assortiment wordt gesneden.”
De Supers De Boer, Konmars en Edahs voegen zich daardoor volgens Rutte bij het grauwe segment. Ook C1000 (van Schuitema) gaat die richting uit. „Het wordt allemaal een beetje armetierig. De beweging is overal hetzelfde. Er wordt niet naar de consument gekeken maar alleen naar de kosten.”
„Er is paniek in de tent, zeker bij Laurus. Dat snijden in personeel is zeer drastisch. Letterlijk betekent zoiets dat bijvoorbeeld van de drie chefs vers er eentje overblijft die de versafdelingen beheert. En juist bij vers zijn de marges te behalen, niet bij de kruidenierswaren.” Rutte verwacht dat Laurus-winkels straks failliet zullen gaan, worden opgekocht door het concern en franchisehouders gewoon weer werknemers worden.
Voor de toekomst verwacht Rutte dat Albert Heijn winst kan boeken op voorwaarde dat het dezelfde service blijft geven met evenveel personeel. „Zeker wanneer de economie weer iets aantrekt, komt Albert Heijn bovendrijven”, meent hij. „De winkels van Laurus krijgen het veel moeilijker. Zij schuiven op richting Dirk van den Broek en Nettorama, maar moeten die slag nog maken. Terwijl deze goedkope winkels die formule al hebben ontwikkeld en zich vooral bezighouden met het versterken daarvan.”