Wetenschap & techniek

Finale SpaceX hyperloop competitie bijna van start

De SpaceX Hyperloop Pod Competition gaat op 27 januari van start. In totaal zullen 29 teams proberen een zo hoog mogelijke snelheid te behalen in de testbuis van 1,2 kilometer naast het hoofdkantoor van het ruimtevaartbedrijf in Hawthorne, Los Angeles.

Redactie wetenschap
20 January 2017 10:27Gewijzigd op 16 November 2020 09:38
Op 30 juni 2016 onthulde de minister van Economische Zaken, Henk Kamp, en Prins Constantijn van Oranje onder grote belangstelling de Delft Hyperloop pod. beeld RD, Henk Visscher
Op 30 juni 2016 onthulde de minister van Economische Zaken, Henk Kamp, en Prins Constantijn van Oranje onder grote belangstelling de Delft Hyperloop pod. beeld RD, Henk Visscher

Een van de deelnemers is het Delft Hyperloop Team van studenten van de TU Delft, dat tijdens de ontwerpfase vorig jaar met het Amerikaanse MIT streed om de eerste prijs.

De Hyperloop Pod Competition is opgezet door Elon Musk, oprichter van SpaceX en Tesla Motors. Hij wil zo de ontwikkeling van snel, duurzaam, veilig en betrouwbaar transport stimuleren. Met een snelheid van 1200 kilometer per uur kunnen mensen en goederen door buizen met daarin een zeer lage luchtdruk reizen. Dat maakt het vervoer energiezuiniger en efficiënter dan vervoer met bijvoorbeeld het vliegtuig en de trein.

Uitgedaagd door Musk ontwierpen, bouwden en testten studententeams over de hele wereld hyperloop-pods. 29 van die teams komen eind januari samen in de VS. De pods voor de competitie zijn prototypes op halve schaal; mensen passen er dus nog niet in.

Favoriet

Het team van de TU Delft behoort na het winnen van de ”Pod Innovation Award” in januari 2016 tot de favorieten in de wedstrijd. „Net als precies één jaar geleden verwacht ik dat de finale een spannende strijd gaat worden met het team van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT)”, zegt teamcaptain Tim Houter.

„Wij hebben een vergelijkbaar concept dus het gaat echt om de uitwerking van de prototypes; wie is het meest efficiënt, betrouwbaar en veilig? Het blijft natuurlijk wel erg spannend want voor een goed resultaat moeten alle onderdelen, zoals de aerodynamica, elektronica en het magnetische stabilisatie- en zweefsysteem goed samenwerken.”

Het Delftse ontwerp is erg licht: door het gebruik van het lichte en sterke koolstofvezel weegt de Delftse pod van ongeveer 4,5 meter lang en 1 meter hoog slechts 149 kilogram. Met behulp van magneten zweeft de Delftse pod boven de baan, waardoor er heel weinig energie verloren gaat.

Het team verwacht dat het prototype tijdens de finale een snelheid van boven de 200 kilometer per uur moet kunnen halen in de 1,2 kilometer lange testbuis. In een langere buis zou het Delftse prototype snelheden tot 1.200 kilometer per uur aan moeten kunnen.

Prijzen

De Hyperloop Pod Competition telt twee categorieën. Het gaat om het halen van een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid in de buis, maar daarnaast zullen de pods van de teams ook worden beoordeeld op aspecten als de schaalbaarheid van het design, de veiligheid en de efficiëntie van het prototype.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer