Ahold Delhaize boekt sterke groei in Nederland
Ahold Delhaize heeft de omzet vorig kwartaal zien groeien, vooral dankzij sterke vooruitgang in Nederland. Dat maakte het Nederlands-Belgische moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com donderdag bekend.
Ahold Delhaize boekte vorig kwartaal een totale omzet van 15,5 miljard euro. Dat was bijna 3 procent meer dan een jaar eerder, als wisselkoerseffecten en verschillen in aantal koopdagen buiten beschouwing worden gelaten.
In Nederland werd een vergelijkbare groei van 6,6 procent gerealiseerd, onder meer door een sterke toename van de verkopen via internet. Dat gold zowel voor de bestellingen bij bol als voor de boodschappen die Albert Heijn via zijn internetwinkel verkocht.
Albert Heijn wist mede dankzij het sterke laatste kwartaal zijn marktaandeel in 2016 licht te vergroten. Het supermarktbedrijf bediende vorig jaar gemiddeld 35,2 procent van de markt, tegen exact 35 procent een jaar eerder. Daarmee bleef Albert Heijn veruit de grootste supermarkt van het land. Nummer twee Jumbo groeide vorig jaar naar een marktaandeel van 19 procent.
In de Verenigde Staten, de grootste markt van het fusiebedrijf, deed vooral Delhaize het goed met een plus van 2 procent. De Amerikaanse winkels van Ahold zagen de verkopen een fractie dalen.
In heel 2016 wist Ahold Delhaize de omzet met ruim 3 procent op te voeren, naar 62,3 miljard euro. Het concern hield vast aan zijn verwachtingen voor de verdere financiële resultaten van 2016, die op 1 maart worden gepresenteerd. Daarbij wordt onder meer gerekend op een lichte verbetering van de operationele winstmarge ten opzichte van 2015.
De cijfers van 2015 zijn in de vergelijkingen aangepast om de gevolgen van de in juli 2016 afgeronde fusie tussen Ahold en Delhaize te kunnen aangeven.