Profiel in tramrails voorkomt dat fietser valt
Elk jaar, op de derde dinsdag van september, legt Den Haag een deel van de tramrails dicht met touwen. Anders zouden de wielen van de gouden koets weleens kunnen blijven steken. Breeuwen, heet dat in jargon. Maar als de gouden koets weer veilig opgeborgen is en de touwen uit de groeven gehaald zijn, gaat er regelmatig een fietser onderuit over de tramrails. Studenten uit Delft bedachten een oplossing: de SafeRails.
Volgens de uitvinders kent iedere Nederlander het probleem. „Wanneer je met je fiets over een tramrails fietst, moet je heel goed oppassen om niet met je wiel in de gleuf van de rails te belanden”, aldus Roderick Buijs, een van de uitvinders, in een promotiefilmpje. „Iedereen heeft weleens zo’n situatie meegemaakt of kent iemand uit zijn naaste omgeving die met dit probleem in aanraking is gekomen, zeker als je in de stad woont. Toen bedachten we: Is hier niet iets op te verzinnen?”
Kunststof profiel
Het idee van de twee studenten is even simpel als doeltreffend: vul de groef op met een kunststof profiel dat voldoende stevig is om fietsers te kunnen dragen maar tegelijk geen obstakel vormt voor het tramverkeer. „Voor de fietsers is er dan geen gleuf meer en de geometrie en het materiaal van het profiel is zo gekozen dat, wanneer de tram met de flens van het wiel over het profiel rijdt, het profiel relatief makkelijk indeukt.”
De Delftse studenten werktuigbouwkunde bedachten de SafeRails in het kader van de The Hague Innovators Challenge, een wedstrijd voor het innovatiefste idee van Den Haag. „Als we winnen, hopen we dat we een vliegende start kunnen maken”, aldus Buijs. „We zijn ook al in gesprek met partijen zoals vervoersmaatschappij HTM en de Fietsersbond.”
Slijtvast
Volgens de ontwerpers bevindt de uitvinding zich nog in de ideefase. „We hebben een prototype gemaakt met een 3D-printer en op basis van de eerste concepttesten hebben we er zeker vertrouwen in.” Ook met de slijtvastheid van het profiel zit het wel goed, aldus de student aan de TU Delft. „Maar we staan zeker open voor tips en discussie.”
Buijs en zijn medestudent Ward Kuiters hebben ook nagedacht over de duurzaamheid van het product. „Je wilt natuurlijk niet dat je ontwerp ten koste gaat van het milieu. Het product moet slijtvast zijn én eventueel van een gerecycled kunststof gemaakt kunnen worden. Op die manier draagt de SafeRails bij aan meer veiligheid én duurzaamheid in de wereld.”
Als Den Haag met het idee van de studenten verder gaat, behoort het opvullen van de tramgroeven voor Prinsjesdag tot het verleden. Hooguit dat Den Haag de standaard SafeRails vervangt door oranje exemplaren.