Politiek

Speciaal vervoer lijdt onder knelpunten

Het zogenaamde doelgroepenvervoer voor ouderen en gehandicapten kampt met tal van problemen. Een voortvarende aanpak daarvan is met het oog op het welbevinden van deze speciale groep reizigers dringend gewenst.

Redactie politiek
17 January 2017 11:19Gewijzigd op 16 November 2020 09:36
beeld Fotolia
beeld Fotolia

Daarvoor pleitten gemeenten, vervoerders en gehandicaptenorganisaties maandag in de Tweede Kamer.

Veel problemen rond het speciaal vervoer liggen op het bordje van gemeenten. Zij zijn verantwoordelijk voor een breed pakket vervoersvormen voor diverse doelgroepen. Onderdeel daarvan is het sociaal-recreatief vervoer van mensen met een beperking die in aanmerking komen voor persoonlijke begeleiding. Dit valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO).

Valys

Vanuit de Participatiewet regelen gemeenten daarnaast het woon-werkvervoer van mensen met een arbeidsbeperking, en vanuit diverse onderwijswetten het leerlingenvervoer. Het vervoer van jeugdigen naar een jeugdhulplocatie valt onder de Jeugdwet en behoort ook tot het gemeentelijk takenpakket.

Voor het zogeheten bovenregionaal vervoer bestaat een aparte, landelijke regeling, uitgevoerd door de landelijke, gespecialiseerde vervoersorganisatie Valys. Dan is er nog een aparte regeling voor het vervoer van patiënten van en naar het ziekenhuis, gefinancierd vanuit de zorgverzekeringswet.

Burgers die aankloppen bij de gemeente vallen vaak onder verschillende regelingen. Onder welke precies is mede afhankelijk van het doel van de reis.

Soms worden meerdere van deze regelingen namens de gemeente uitgevoerd door een en dezelfde vervoersorganisatie. Dit bedrijf moet zich echter houden aan het vervoerscontract met de gemeente. Daarin wordt vaak opgenomen dat ritten die worden betaald vanuit verschillende wetten niet mogen worden gecombineerd.

Vervoerders moeten hierdoor per financieringsvorm met aparte taxi’s rijden, die vaak niet volledig zijn bezet.

Klagen

Reizigers die willen klagen, ervaren dat het soms lang kan duren voor dat hun klacht wordt gehoord, zo bleek gisteren. Dat komt mede doordat veel gemeenten een gemeentelijk samenwerkingsverband verantwoordelijk hebben gemaakt voor het doelgroepenvervoer.

„Het doelgroepenvervoer is een historisch gegroeide spaghetti van regelingen, vervoerssystemen en aanbestedingen aan diverse vervoerders door verschillende overheden”, verzuchtte de Amsterdamse vervoerswethouder P. Litjens gisteren. Er is volgens hem een doorbraak nodig om de gebruiker weer centraal te stellen „in het huidige verkokerde en versnipperde systeem.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer