Economie

Rome zet directie Alitalia aan de kant

De top van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia is donderdag aan de kant gezet. Het vertrek is onderdeel van een reddingsplan dat de regering van premier Berlusconi voor de noodlijdende maatschappij heeft opgesteld.

Redactie economie
7 May 2004 09:08Gewijzigd op 14 November 2020 01:12

Het plan moet een voorlopige uitweg bieden voor de benarde situatie waarin Alitalia zich bevindt. De bonden hebben met het plan ingestemd. De overeenkomst betekent dat een ander plan om bij Alitalia de kosten te drukken voorlopig van de baan is. De directie van de luchtvaartmaatschappij had eerder aangekondigd enkele duizenden banen te schrappen. Dat leidde vorige week tot werkonderbrekingen bij het bedrijf, dat voor bijna tweederde deel staatseigendom is. Bij Alitalia werken ruim 20.000 mensen. Op de beurs in Milaan is de handel in het aandeel momenteel opgeschort.

Volgens het reddingsplan zou de regering investeerders willen bewegen tot een kapitaalinjectie. Van staatshulp is geen sprake, zei minister Tremonti van Economische Zaken donderdag in een toelichting. Vice-premier Fini zei dat de bonden voorlopig zullen afzien van protesten.

De nieuwe sterke man bij Alitalia is Giancarlo Cimoli, die de leiding had bij de Italiaanse spoorwegen. Hij neemt de plaats in van voorzitter Giuseppe Bonomi en van Marco Zanichelli, die de dagelijkse leiding in handen had. Zanichelli was de man achter het plan dat bij de bonden zo veel kwaad bloed zette.

De reddingsoperatie moet een uitweg bieden voor de crisis waarin Alitalia is beland. De komende dagen gaat het nieuwe bestuur bekijken hoe de herstructurering van Alitalia gestalte moet krijgen. Het huidige bestuur is een stuk kleiner dan het vorige.

Alitalia leed vorig jaar een verlies van 510 miljoen euro. De afgelopen twaalf jaar boekte het bedrijf elf keer een negatief resultaat. De bonden achten de directie verantwoordelijk voor de slechte resultaten en willen niet dat de werknemers hiervoor de prijs betalen. Bovendien wijzen ze erop dat de arbeidskosten veel lager zijn dan bij concurrenten, zoals de net gefuseerde luchtvaartmaatschappijen Air France en KLM.

Alitalia wil graag aanschuiven bij Air France-KLM. Deze twee houden de boot nog even af, zo bleek woensdag tijdens een persconferentie in Parijs. Alitalia moet eerst intern orde op zaken stellen. Alitalia is een oude bekende van KLM. De twee sloten in 1999 een ”bijna-fusie”, die uiteindelijk op een mislukking uitliep. KLM moest Alitalia 150 miljoen euro schadevergoeding betalen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer