Economie

Jumbo won verder terrein in 2016

Jumbo heeft de omzet in zijn supermarkten afgelopen jaar met 7 procent zien oplopen tot 6,68 miljard euro. Dat maakte het Brabantse bedrijf maandag bekend. De groei was voor een belangrijk deel te danken aan bestaande winkels. Het marktaandeel van de tweede supermarktketen van Nederland nam toe tot 19 procent.

ANP
2 January 2017 14:40Gewijzigd op 16 November 2020 09:29

Met een groei op eigen kracht van 4 procent deed Jumbo het naar eigen zeggen beter dan gemiddeld. De markt als geheel werd 2,5 procent groter, stelt het bedrijf op basis van cijfers van retailonderzoeker GfK. „De cijfers over 2016 tonen aan dat we uitstekend op koers liggen”, aldus topman Frits van Eerd.

Jumbo nam afgelopen jaar restaurantketen La Place over uit de boedel van de failliete warenhuisketen V&D. Die aankoop was volgens het bedrijf „een schot in de roos”. Afgezien van restaurants binnen V&D-vestigingen die de deuren hebben moeten sluiten, steeg de omzet van La Place met 12 procent tot 103 miljoen euro.

La Place speelt een belangrijke rol in de toekomstplannen van Jumbo. Maandag werd bekend dat het bedrijf alle achttien AC Restaurants langs de snelwegen overneemt en ombouwt naar de La Place-formule. Ook de komst van de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay, die komend jaar een flink aantal oude V&D-panden betrekt, zal La Place vooruit helpen. De twee ondernemingen gaan samenwerken, hoe precies wordt later deze maand duidelijk.

Jumbo kondigde verder aan dat het in de loop van 2017 kleine gemakswinkels gaat openen in binnensteden. Daarin komen elementen van zowel Jumbo zelf als van La Place naar voren. Ook opent komend jaar minstens een nieuwe Foodmarkt zijn deuren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer